Obecnie postępowania takie trwają długo, często okres od momentu obwieszczenia do podjęcia decyzji o obsadzie wydłuża się do około roku. Proponowane przepisy są również sposobem na zniwelowanie nierównomiernego obciążenia sędziów pracą orzeczniczą w tych sądach, gdzie wakujące stanowiska pozostają długo bez obsady.

Elektronika ułatwi komunikację
Zasadniczo projektowane zmiany można podzielić na regulacje dotyczące wykorzystania komunikacji elektronicznej na użytek ubiegania się o stanowisko sędziowskie oraz zmierzające do skrócenia, a często zakreślenia terminów do danych czynności podejmowanych w toku postępowania w sprawie powołania do pełnienia urzędu na stanowisku sędziowskim. Zgodnie z propozycjami, kandydat do objęcia stanowiska sędziego będzie zobowiązany do założenia konta w systemie teleinformatycznym, obsługującym postępowanie w sprawie powołania do pełnienia urzędu tego stanowiska. Konto będzie swego rodzaju repozytorium, gdzie znajdą się wszystkie informacje i zdigitalizowane dokumenty niezbędne w toku postępowania nominacyjnego. Po zalogowaniu do systemu kandydat będzie mógł tworzyć i przesyłać wymagane dokumenty oraz odbierać kierowane do niego doręczenia elektroniczne. Postępowanie rozpocznie się z chwilą wypełnienia formularza karty zgłoszenia na wolne stanowisko. Za datę zgłoszenia kandydatury będzie przyjęta data i godzina wysłania swojej oferty. Zaproponowano, by w postępowaniu elektronicznym był wykorzystywany zwykły podpis elektroniczny, co nie oznacza, że nie będą honorowane zgłoszenia opatrzone podpisem weryfikowanego profilu zaufania.
Ponadto, zmiany dotyczące wykorzystania komunikacji elektronicznej polegają na zastąpieniu dokumentów w postaci pisemnej (papierowej) dokumentami elektronicznymi, a w przypadku gdy dokumenty w oryginale mają postać pisemną przewiduje się działania służące przekonwertowaniu takich dokumentów na postać elektroniczną. Zmiany dotyczą zarówno etapu postępowania przed prezesem właściwego sądu, jak również etapu postępowania przed Krajową Radą Sądownictwa.
 Projektowana ustawa ma wejść w życie z dniem 1 stycznia 2014 r.
Opinia Biura Legislacynego
W opinii dr hab. Andrzeja Sakowicza z Biura Legislacyjnego Sejmu na aprobatę zasługuje utworzenie, w celu usprawnienia całego procesu nominacyjnego, systemu komunikacji elektronicznej, który będzie prowadzony przez Minister Sprawiedliwości. Administratorami danych osobowych w systemie teleinformatycznym będą: Minister Sprawiedliwości, prezesi właściwych sądów oraz Krajowa Rada Sądownictwa.
Jednak w zakresie zadań wykonywanych w postępowaniu w sprawie powołania do pełnienia urzędu na stanowisku sędziowskim nie wydaje się koniecznym wprowadzenie nowej regulacji w zakresie sporządzania oceny kwalifikacji kandydata na stanowisko sędziowskie.
A ponadto na aprobatę zasługuje polegające na skróceniu terminu dla prezesa sądu apelacyjnego do zawiadomienia Ministra Sprawiedliwości o zwolnieniu stanowiska sędziowskiego w sądzie działającym na obszarze danej apelacji, z terminu miesiąca do dwóch tygodni.
Fundamentalne znaczenie ma zmiana zmierzajaca do ograniczenia możliwości równoczesnego zgłaszania kandydatur na więcej niż jedno obwieszczone stanowisko sędziowskie do czasu zakończenia procedury wynikającej z pierwszego zgłoszenia. Zdaniem dr Sakowicza kandydat zamieszkujący w Warszawie  nie będzie mógł zgłosić własnej kandydatury do pełnienia urzędu na stanowisku sędziego, w kilku jednocześnie ogłoszonych konkursach. W przypadku takiej osoby – co do zasady – nie będzie zachodziła potrzeba rzeczonego powiązania planów zawodowych nowego sędziego  z danym sądem, ponieważ każdy z sądów rejonowych jest - w jego ocenie – akceptowalny.