Z dniem 12 marca 2010 r. wchodzą w życie dwie ustawy dokonujące zmian w ustawach o samorządzie gminnym, o samorządzie powiatowym i o samorządzie województwa.
Pierwszą z tych nowelizacji jest ustawa z dnia 22 stycznia 2010 r. o zmianie ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 28, poz. 146). Zmiany wprowadzone przez art. 2 i 10 tej ustawy dokonują doprecyzowania określenia zadań własnych gminy i powiatu. Zgodnie z nowym brzmieniem art. 7 ust. 1 pkt 19 ustawy o samorządzie gminnym oraz art. 4 ust. 1 pkt 22 ustawy o samorządzie powiatowym do zadań tych jednostek samorządu będzie należała, tak jak do tej pory współpraca, ale także i działalność na rzecz organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, czyli osób prawnych i jednostek organizacyjnych działających na podstawie przepisów o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej, o stosunku Państwa do innych kościołów i związków wyznaniowych oraz o gwarancjach wolności sumienia i wyznania, jeżeli ich cele statutowe obejmują prowadzenie działalności pożytku publicznego, stowarzyszeń jednostek samorządu terytorialnego, spółdzielni socjalnych, oraz spółek akcyjnych i z ograniczoną odpowiedzialnością oraz klubów sportowych będących spółkami działającymi na podstawie przepisów ustawy o kulturze fizycznej, pod warunkiem, że podmioty te nie działają w celu osiągnięcia zysku oraz przeznaczają całość dochodu na realizację celów statutowych oraz nie przeznaczają zysku do podziału między swoich członków, udziałowców, akcjonariuszy i pracowników. Zmiana ustawy o samorządzie gminnym i ustawy o samorządzie powiatowym idzie więc w dwóch kierunkach – po pierwsze poszerzony został zakres zadań gminy i powiatu, bowiem będą musiały one nie tylko współpracować z organizacjami pozarządowymi, ale także działać na ich rzecz. Po drugie, poszerzony został katalog podmiotów, których będzie dotyczyło wykonywanie zadań gminy i powiatu o podmioty, które mogą prowadzić działalność pożytku publicznego, ale nie są organizacjami pozarządowymi.
Natomiast w przypadku samorządu województwa zmiana polega na rozszerzeniu katalogu podmiotów, z którymi samorząd musi współpracować w trakcie formułowania strategii rozwoju województwa i realizacji polityki jego rozwoju (art. 12 ust. 1 pkt 4 ustawy o samorządzie województwa). Również w tym przypadku dołączone zostały do organizacji pożytku publicznego podmioty, które nie mają charakteru takiej organizacji, ale mogą prowadzą działalność pożytku publicznego.
Druga zmiana ustaw samorządowych wynika z ustawy z dnia 17 grudnia 2009 r. o zmianie ustawy o samorządzie gminnym, ustawy o samorządzie województwa oraz ustawy o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2010 r. Nr 28, poz. 142) i wprowadza przepisy dotyczące zwoływania i prowadzenia sesji w przypadku odwołania lub przyjęcia rezygnacji przewodniczącego i wiceprzewodniczących oraz niewybrania w ich miejsce osób do pełnienia tych funkcji w terminie 30 dni od dnia przyjęcia rezygnacji albo od dnia odwołania. W tej sytuacji sesję w celu wyboru przewodniczącego zwoła właściwy wojewoda na dzień przypadający w ciągu 7 dni po upływie terminu, o którym mowa wyżej. Tak zwołaną sesję rady poprowadzi najstarszy wiekiem radny obecny na sesji, który wyraził zgodę na jej prowadzenie, ale tylko do czasu wyboru nowego przewodniczącego rady. Takie przepisy zostały dodane do art. 19 ustawy o samorządzie gminnym, art. 14 ustawy o samorządzie powiatowym i art. 20 ustawy o samorządzie województwa.


Artykuł pochodzi z Serwisu Samorządowego www.samorzad.lex.pl