Do Rejestru Klauzul Niedozwolonych wpisano nowe postanowienia umowne z dziedziny handlu elektronicznego, z których większość odnosi się do problemów ze zwrotem zakupionych towarów w sytuacji, gdy uszkodzony jest sam produkt lub jego opakowanie.
Czytaj: Będą zmiany w rejestrze klauzul niedozwolonych>>>
W efekcie sprzedawca nie może teraz odmówić zwrotu pieniędzy lub wymiany towaru w przypadku, gdy przesyłka została uszkodzona. Nie może również takiego towaru odesłać ponownie klientowi na jego koszt (wyrok z dnia 5 marca 2015 r., sygn. akt XVII AmC 8000/13). Zapis ten był wyjątkowo niekorzystny dla klientów, którzy otrzymywali produkt uszkodzony na przykład z winy firmy kurierskiej. Podobne stanowisko Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zajął w wyroku z dnia 4 marca 2015 r., sygn. akt XVII AmC 3988/13, uznając, że zapis "Zwrotowi nie podlegają towary, które są uszkodzone mechanicznie." stawia w niekorzystnej sytuacji konsumentów, którzy nie ponoszą winy za takie uszkodzenia. Najważniejsze jest jednak to, że tego typu zapisy są sprzeczne z zawartymi w Kodeksie cywilnym przepisami o rękojmi.
Jeszcze inną kwestią jest zwrot towarów, które wprawdzie nie posiadają wad, ale nie spełniają oczekiwań klienta. W tego typu sytuacjach często się zdarza, że przetestowanie lub przymiarka zakupionych produktów wiąże się z naruszeniem ich fabrycznych opakowań, metek lub zabezpieczeń. Jednakże w tych okolicznościach jest to rzecz naturalna, a przede wszystkim zgodna z przepisem art. 34 ust. 4 ustawy o prawach konsumenta. Stąd też zakwestionowanie w wyroku z dnia 2 grudnia 2004 r., sygn. akt XVII AmC 62/13, postanowienia umownego, zgodnie z którym "Odsyłany produkt nie może nosić jakichkolwiek śladów użytkowania, powinien posiadać oryginalne opakowanie oraz metki, nie spełnienie tych wymagań skutkować będzie odesłaniem paczki z powrotem do klienta na jego koszt". Podobnie Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów potraktował zapis regulaminu sprzedaży zawierający warunek "Oznacza to, że towar musi znajdować się w (...) nieuszkodzonym opakowaniu (...), a sam produkt oraz akcesoria będą nieuszkodzone" (wyrok z dnia 27 stycznia 2015 r., sygn. akt XVII AmC 11573/12).
W grupie postanowień umownych, które ostatnio trafiły do Rejestru Klauzul Niedozwolonych, znalazły się też zapisy regulujące kwestię rozliczania należności pieniężnych w zakupach internetowych. W wyroku z dnia 25 lutego 2015 r., sygn. akt XVII AmC 3646/13, Sąd dał wyraz nieprzekraczalności ustawowo zagwarantowanego 14 dniowego terminu do zwrotu konsumentowi wszystkich dokonanych przez niego płatności, uznając za niedopuszczalny warunek, w myśl którego "W przypadku uznania odstąpienia od umowy Sklep dokonuje zwrotu zapłaconej ceny w terminie 30 dni od daty otrzymania zwróconego towaru po pomniejszeniu o koszty obciążające Klienta.". Nie jest również dopuszczalne stosowanie przez sprzedającego zapisów przyznających mu prawo do pobierania opłat manipulacyjnych w przypadkach, gdy konsumentowi należy się zwrot nadpłaty powstałej z przyczyn niezawinionych przez sklep (wyrok z dnia 14 stycznia 2015 r., sygn. akt XVII AmC 15209/13).
Opracowanie: Daniel Wojtczak, RPE WK
Źródło: www.uokik.gov.pl,
ID produktu: 40121799 Rok wydania: 2014
Autor: Konrad Kohutek,Małgorzata Sieradzka
Ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów. Komentarz>>>