Do najistotniejszych zaproponowanych przez ministra należą:
Uzupełnienie przepisów regulujących zasady kontroli operacyjnej służb specjalnych o zobligowanie ich do corocznego ujawniania informacji statystycznych o liczbie podsłuchów i innych form kontroli operacyjnej. Zawierałaby ona także liczbę wniosków wraz z podaniem, ilu z nich nie poparła prokuratura i nie trafiły one do sądu, a ile odrzucił sąd, choć miały akceptację prokuratury.
Zmieniona byłaby właściwość organów uprawnionych do zarządzania kontroli operacyjnej – zgody na wnioski udzielałby prokurator apelacyjny, a nie jak dotychczas okręgowy, natomiast decyzje w sprawie wyrażania zgody na kontrolę operacyjną przeniesione byłyby z sądu okręgowego do apelacyjnego.
Sąd mający przedłużyć kontrolę operacyjną lub wydać tzw. zgodę następczą (po założeniu przez służby podsłuchu w sprawie "nie cierpiącej zwłoki", stosowanym na pięć dni bez zgody sądu) zobligowany byłby do zapoznania się ze zgromadzonymi dotychczas materiałami uzasadniającymi wniosek. Służba występująca z takim wnioskiem byłaby zobowiązana do załączania materiałów uzasadniających taki wniosek (dziś tylko część tajnych służb ma taki obowiązek).