Rada Ministrów wydała 13 października br. rozporządzenie zmieniające rozporządzenie w sprawie sieci autostrad i dróg ekspresowych, przedłożone przez ministra infrastruktury i rozwoju.
Zmiany podyktowane są koniecznością dostosowania istniejącego układu drogowego do potrzeb, strategicznych dla gospodarki, zakładów azotowych w Policach - droga S6 i w Płocku - droga S10. Drugi powód to dopasowanie układu autostrad i dróg ekspresowych do sieci i wymagań określonych w rozporządzeniu Parlamentu i Rady (UE) 1315/2013. Chodzi o zmiany przebiegu dróg ekspresowych w rejonie Trójmiasta, ułatwiające dojazd do portu morskiego w Gdyni, przedłużenie trasy drogi klasy S do Ostródy (S5), a także wpisanie drogi ekspresowej Olsztyn-Ełk (S16).
W znowelizowanym rozporządzeniu usankcjonowano również stan faktyczny, uwzględniono w nim drogi krajowe funkcjonujące w sieci jako drogi o parametrach dróg ekspresowych – S86 i S8.
W konsekwencji wprowadzonych zmian, docelowa długość sieci autostrad i dróg ekspresowych wynosi:
- autostrady – ok. 2000 km,
- drogi ekspresowe – ok. 5500 km.
Zdaniem rządu zmiany mają przyczynić się w znacznym stopniu do zminimalizowania zagrożeń w ruchu drogowym - szczególnie dotyczy to coraz większego natężenia ruchu tranzytowego samochodów ciężarowych, a zwłaszcza samochodów przewożących niebezpieczne ładunki.
Rząd zmienił również rozporządzenie w sprawie dróg krajowych, na których pobiera się opłatę elektroniczną, oraz wysokości stawek opłaty elektronicznej. Zmienia ono nazwę jednego z węzłów na autostradzie A1, gdzie pobierana jest opłata elektroniczna, z Czerniewice na Toruń Południowy. Chodzi o to, by nazwy węzłów były zbliżone do nazw większych miast, w pobliżu których leżą. Nowe przepisy mają obowiązywać od 23 października br.