Projekt zmian w ustawie o usługach płatniczych przewiduje m.in., że punkty, które akceptują płatności kartami płatniczymi, będą miały dostęp do pełnej informacji o wszelkich opłatach nakładanych przez agentów rozliczeniowych związanych z dokonaniem zapłaty przy użyciu karty. Chodzi w tym także o opłaty ponoszone na rzecz tzw. organizacji kartowych (np. Visa, Mastercard) oraz przez wydawców kart, czyli banki. Ministerstwo Finansów, które przygotowało projekt, tłumaczy, że przepis ten jest odpowiedzią na brak przejrzystości w określaniu kosztów, którymi obciążone są transakcje dokonywane kartami płatniczymi.
Nowelizacja ma dostosować przepisy ustawy do unijnej dyrektywy regulującej kwestie usług płatniczych. Nowe przepisy mają usunąć bariery, na które napotykają firmy chcące wejść na rynek pieniądza elektronicznego (czyli wartości pieniężnych zapisanych w formie elektronicznej np. na kartach magnetycznych) oraz ułatwić działalność związaną z wydawaniem, wykupem, czy dystrybucją pieniądza elektronicznego. Regulują te kwestie związane z tworzeniem instytucji pieniądza elektronicznego i nadzorem nad nimi.

Na wtorkowym posiedzeniu ministrowie mają zająć się również projektem uchylającym ustawę o przekształceniu własnościowym przedsiębiorstwa państwowego Polskie Linie Lotnicze LOT. Ustawa ta - z czerwca 1991 r. - stanowi, że w przypadku pozyskania inwestora dla polskiego przewoźnika, Skarb Państwa zachowuje co najmniej 51 proc. akcji spółki. Resort skarbu wielokrotnie podkreślał, że obowiązek utrzymywania ponad 50 proc. akcji PLL LOT przeszkadza w pozyskaniu inwestora dla spółki.
W październiku ub. r. wiceminister skarbu Rafał Baniak mówił, że MSP rozważa wyjście z inicjatywą zmieniającą zapisy ustawy, "ponieważ są one bardziej restrykcyjne niż prawo europejskie, jeśli chodzi o możliwe zmiany w akcjonariacie".
"Uchylenie ustawy umożliwi ewentualne przeprowadzenie procedury zbycia wszystkich akcji znajdujących się pośrednio i bezpośrednio w zasobach Skarbu Państwa na rzecz potencjalnego inwestora" - czytamy w uzasadnieniu projektu. Zaznaczono w nim, że "racjonalnie działający inwestor prywatny zainteresowany jest przejęciem pełnej kontroli nad podmiotem, w którego działalność angażuje środki finansowe".
"W efekcie katalog podmiotów zainteresowanych zaangażowaniem kapitałowym w PLL LOT na poziomie akcjonariusza mniejszościowego, bez uzyskania faktycznej kontroli nad Spółką, jest mocno zawężony, a potencjalne warunki transakcji mniej korzystne od tych, które mogłyby zostać uzyskane przy braku ww. ograniczeń ustawowych" - napisano w uzasadnieniu.
PLL LOT są w bardzo trudnej sytuacji finansowej. Linia odnotowała za ub.r. stratę w wysokości 157,1 mln zł netto, a w 2011 roku spółka miała 145,7 mln zł straty. W zeszłym roku zarząd przewoźnika wystąpił do ministra skarbu o przyznanie pomocy finansowej. W pierwszej transzy poprosił o 400 mln zł, w sumie ma to być ok. 1 mld zł. Pod koniec grudnia 2012 r. resort skarbu przelał spółce 400 mln zł pożyczki - pieniądze te zostały przeznaczone na spłatę przeterminowanych zobowiązań (318 mln zł) i pokrycie strat operacyjnych. Komisja Europejska bada to wsparcie pod kątem unijnych przepisów o pomocy publicznej. (ks/pap)