Zakłada też zmianę zasad rozdzielania między gminy i powiaty środków pochodzących z tych wpłat (z wyłączeniem szczebla wojewódzkiego, na którym nie proponuje się zmian). Zasadniczo chodzi o zmniejszenie wysokości wpłat oraz ustalenie motywacyjnego sposobu ich rozdzielenia między gminy i powiaty (z przeznaczeniem na konkretne projekty).
Proponuje się też zmianę sposobu obliczania liczby ludności największych miast (liczących ponad 350 tys. mieszkańców) i miasta stołecznego Warszawy, stanowiącej podstawę naliczania janosikowego. Chodzi o to, aby przyjąć za podstawę większą liczbę ludności ze względu na to, że część osób się nie melduje, ale faktycznie mieszka w takich miastach generując wydatki.
Projektodawcy zaproponowali, aby liczbę mieszkańców Warszawy pomnożyć przez 1,5, a siedmiu pozostałych największych miast w Polsce o ludności powyżej 350 tys. ludzi – przez 1,1. Rząd zwraca jednak uwagę, że w projekcie nowelizacji nie wyjaśniono, w jaki sposób wyliczono te współczynniki oraz jakie dane wykorzystano do ich ustalenia. Nie można zatem stwierdzić, czy ich zastosowanie faktycznie doprowadzi do urealnienia liczby mieszkańców dużych miast.
Oznacza to, że propozycje obywatelskie tworzą preferencje dla wybranej grupy miast (ww. 7 + Warszawa). Poza tym, problem zameldowania w jednym miejscu, a mieszkania gdzie indziej dotyczy – w mniejszym lub większym stopniu – wszystkich gmin w kraju.
pap/wk