Projekt ustawy o zarządzie sukcesyjnym przedsiębiorstwem osoby fizycznej ma na celu  zachować ciągłość rozliczeń podatkowych właściciela firmy, który zmarł.

Zmiana  w prawie cywilnym i prawie spółek

W zakresie prawa cywilnego i handlowego projekt umożliwia posługiwania się od dnia otwarcia spadku do działu spadku dotychczasową firmą spadkodawcy z dodatkiem „w spadku”;
Wprowadza regulacje dotyczące zarządcy sukcesyjnego. W tym celu zostaną określone:  reguły ustanowienia, odwołania zarządcy sukcesyjnego i wygaśnięcia zarządu sukcesyjnego,  a także - zasady dokonywania przez zarządcę sukcesyjnego czynności w zakresie zwykłego zarządu oraz czynności przekraczających zwykły zarząd oraz zasady wynagrodzenia zarządcy.
Projekt ustawy daje możliwości dokonywania działu spadku ograniczonego do części obejmującej przedsiębiorstwo oraz  wprowadza regułę, zgodnie z którą stosunki prawne, które nie są ściśle związane z osobą spadkodawcy, będą mogły pozostać w mocy.
Autorem projektu jest Mariusz Haładyj, podsekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju.
 

Sprawne wierecenie tuneli dla PKP
Projekt ustawy o komercjalizacji PKP dotyczy głównie budowy tuneli. A ponadto projekt ma wesprzeć funkcjonowanie kolei o charakterze historycznym i turystycznym przez nieodpłatne przekazywanie przez PKP i spółki przez nie utworzone zbędnego mienia na rzecz organizacji pozarządowych .
Obecny stan prawny, a w szczególności brak przepisów o własności warstwowej powoduje, że budowa tunelu metodą wiertniczą jest problematyczna i co do zasady powinna ona się odbywać poprzez przeniesienie własności nieruchomości znajdujących się nad tunelem na rzecz Skarbu Państwa i w użytkowanie wieczyste PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Takie przeniesienie własności nieruchomości, zwłaszcza w miastach jest rozwiązaniem nieuzasadnionym ze względu na koszty, przejęcie zbędnych gruntów, w tym infrastruktury mieszkaniowej oraz nieprzewidywalne problemy własnościowe - uważają autorzy ustawy. Założenie późniejszego zwrotu przejętych gruntów zarówno zabudowanych jak i niezabudowanych także jest problematyczne, jeśli nie będzie można ustalić ich właścicieli lub byli właściciele odmówią przyjęcia wcześniej wywłaszczonego mienia. Wobec powyższego niniejsza zmiana w ustawie z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym ma na celu uregulowanie tej sytuacji i określenie przepisów z jednej strony umożliwiających realizację projektów inwestycyjnych, a z drugiej zapewnić zachowanie praw własności gruntów.
Dla usprawnienia realizacji inwestycji wprowadza się również zmianę wymagań dla uzyskania odstępstwa od obowiązku stosowania Technicznych Specyfikacji Interoperacyjności (TSI). Obecne przepisy stanowią barierę w uzyskaniu przez wnioskodawców odstępstw od TSI, a tym samym stanowi również barierę w efektywnej realizacji inwestycji kolejowych.

Więcej>> #remove_this_link