Jak pisze prof. Irena Lipowicz do marszałek Sejmu Ewy Kopacz, postanowiła wystąpić w tej sprawie na skutek skargi pewnego obywatela, który długo i bezskutecznie oczekiwał na decyzję w sprawie uchylenia parlamentarzyście immunitetu.
Zdaniem RPO to problem o charakterze systemowym, związany z brakiem w uchwale Sejmu RP z dnia 30 lipca 1992 r. - Regulamin Sejmu RP jakiegokolwiek terminu do rozpatrzenia przez organy Sejmu wniosku o uchylenie formalnego immunitetu parlamentarnego.
- Obecny stan prawny może utrudniać lub wręcz uniemożliwiać skuteczną egzekucję prawa do sądu osoby, której dotyczy zachowanie posła będące przedmiotem wniosku – stwierdza Rzecznik. I przypomina, że zgodnie z Regulaminem Sejmu RP Komisja Regulaminowa i Spraw Poselskich rozpatruje przekazane przez Marszałka Sejmu RP wnioski w sprawie wyrażenia zgody na pociągnięcie posła do odpowiedzialności za przestępstwo lub wykroczenie albo aresztowanie bądź zatrzymanie. Sprawozdanie Komisji z rozpatrzenia takiego wniosku doręcza się posłom niezwłocznie.
Jednak, jak zauważa RPO, Regulamin nie określa terminu, w jakim powinno nastąpić przekazanie przez Marszałka Sejmu RP wniosku do Komisji oraz okresu, w którym Komisja powinna zakończyć rozpatrywanie tego wniosku. W Regulaminie Sejmu RP brak również regulacji dotyczących kontynuacji prac nad wnioskiem o uchylenie formalnego immunitetu posła na wypadek zakończenia kadencji parlamentu, mimo że takie uregulowania zostały przewidziane w Regulaminie Senatu RP. Rzecznik
W związku z tym rzecznik praw obywatelskich prosi panią marszałek o zajęcie stanowiska w sprawie podjęcia prac nad dostosowaniem postanowień Regulaminu Sejmu RP w zakresie, w jakim nie przewidują jakichkolwiek terminów do rozpatrzenia wniosku o uchylenie immunitetu parlamentarnego, do standardów określonych w Konstytucji RP oraz Europejskiej Konwencji o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności.
Wystąpienie RPO>>>