Do rzecznika praw obywatelskich zwrócił się prawnik, który w tym roku przystępuje do egzaminu na aplikację adwokacką. W swoim liście poruszył problem wymaganych dokumentów niezbędnych do zgłoszenia o przystąpieniu do egzaminu wstępnego, o których mowa w art. 75c ust. 2 ustawy z dnia 26 maja 1982 r. Prawo o adwokaturze.
W dniu 12 kwietnia 2011 r. na stronach Ministerstwa Sprawiedliwości pojawiło się ogłoszenie o wyznaczeniu przez Ministra Sprawiedliwości terminu egzaminu wstępnego na aplikację adwokacką (24 września 2011 r.), wraz z wykazem dokumentów, które powinny być dołączone do zgłoszenia o przystąpieniu do egzaminu wstępnego. W wykazie znalazła się m.in. informacja o niekaralności z Krajowego Rejestru Karnego opatrzoną datą nie wcześniejszą niż miesiąc przed złożeniem zgłoszenia. Skarżący kwestionuje potrzebę uzyskiwania na tym etapie zaświadczenia, uznając jednocześnie ten wymóg za uzasadniony przy wpisie na listę aplikantów.
Rzecznik zgadza się z tą argumentacją i przypomina, że podzielił ją też ustawodawca uchylając wymóg zawarty w art. 75c ust. 2 pkt 5 Prawa o adwokaturze. Przepis ten został uchylony przez ustawę z 25 marca 2011 r. o ograniczaniu barier administracyjnych dla obywateli i przedsiębiorców, która zaczęła obowiązywać od 1 lipca 2011 r. W dniu opublikowania informacji na stronie Ministerstwa Sprawiedliwości ustawa ta była w okresie vacatio legis. Zdaniem Rzecznika wymóg dostarczenia informacji o niekaralności z Krajowego Rejestru Karnego nie jest zgodny obowiązującą ustawą i nie powinien być uwzględniony w ogłoszeniu.