W przekonaniu Rzecznika Praw Obywatelskich, w polskim systemie brak jest rozwiązań legislacyjnych, które stanowiłyby podstawę prawną uprawniającą policję do przetwarzania i upubliczniania materiałów pochodzących z monitoringu. Kwestia ta jest o tyle istotna, iż czynności organów ścigania polegające na wykorzystywaniu i upublicznianiu materiałów uzyskanych za pomocą monitoringu, wkraczają dalece w konstytucyjnie chronione prawa obywateli, w tym prawo do prywatności i ochrony wizerunku.
Zezwolenia na publikację nie zawiera prawo autorskie, ani kodeks postępowania karnego, czy ustawa o Policji. Według tej ostatniej można pobierać, uzyskiwać, gromadzić, przetwarzać i wykorzystywać informacje, w tym dane osobowe, o osobach podejrzanych o popełnienie przestępstw ściganych z oskarżenia publicznego, nieletnich dopuszczających się czynów zabronionych bez ich zgody.Informacje te mogą obejmować zdjęcia, szkice i opisy wizerunk.
Policja przetwarza informacje w zbiorach informacji prowadzonych w systemie informatycznym lub w formie sporządzanych ręcznie kartotek, skorowidzów, ksiąg, wykazów, registratur lub innych ewidencji.Komendant Główny Policji zapewnia funkcjonowanie zestawu centralnych zbiorów informacji o nazwie Krajowy System Informacyjny Policji (KSIP). Wewnętrzny zbiór informacji jest prowadzony na podstawie decyzji kierownika jednostki organizacyjnej Policji lub komórki organizacyjnej Komendy Głównej Policji. Administrator zbioru może zezwolić na wykonanie repliki całości lub części zbioru w celu usprawnienia dostępu określonej jednostki lub komórki organizacyjnej Policji do przetwarzanych informacji.
RPO twierdzi, że przetwarzanie danych osobowych przez Policję jest pojęciem węższym i nie odnosi się do przetwarzania i upubliczniania przez organy ścigania danych pochodzących z monitoringu.
Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych w piśmie z dnia 13 stycznia 2011 r. kierowanym do Rzecznika Praw Obywatelskich wskazał, iż ustawa o ochronie danych osobowych nie reguluje w sposób szczególny kwestii przetwarzania danych wizualnych i dźwiękowych. Przepisy o ochronie danych osobowych mają jedynie zastosowanie w przypadkach, gdy wskutek stosowania monitoringu dochodzi do pozyskiwania danych osobowych. Należy wiec określić kiedy nagrania z monitoringu mogą być utrwalane, a kiedy wideonadzór ma się odbywać jedynie „na bieżąco".
Zdaniem GIODO w regulacjach tych należy wskazać osoby, które mogłyby wykorzystywać systemy monitoringu, jak również unormować prawa, jakie przysługiwałyby osobie, której taki nadzór może dotyczyć.