Do RPO wpływają skargi obywateli dotyczące odmów wypłaty świadczenia przez zakłady ubezpieczeń, w sytuacji, gdy doszło do urodzenia martwego dziecka. Ze zbadanych przez Biuro Rzecznika spraw wynika, iż powodem tego jest dowolne definiowanie "martwego urodzenia" przez ubezpieczycieli w ogólnych warunkach ubezpieczenia, stanowiących integralną część umów grupowego ubezpieczenia na życie.
Takie ukształtowanie treści ogólnych warunków ubezpieczenia, w opinii Rzecznika, może tworzyć ryzyko naruszenia zbiorowych interesów konsumentów. Jeżeli bowiem zakłady ubezpieczeń zobowiązały się do świadczeń z tytułu martwego urodzenia dziecka, to za niezasadne należałoby uznać uzależnienie przyznania świadczenia od określenia wieku dziecka czy też spełnienia przesłanki zarejestrowania urodzenia zgodnie z przepisami o aktach stanu cywilnego.
Rzecznik Praw Obywatelskich prosi o zbadanie tego problemu i podjęcie stosownych działań wynikających z przepisów ustawy z 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów.
RPO: firmy odmawiają wypłaty ubezpieczeń za martwo urodzone dziecko
Firmy ubezpieczeniowe odmawiają wypłaty ubezpieczeń na życie z tytułu martwo urodzonego dziecka - podkreśla rzecznik praw obywatelskich prof. Irena Lipowicz, która zwróciła się w tej sprawie do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumenta.