Rzecznik praw obywatelskich pisze do prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że otrzymuje wiele skarg na nieuczciwe praktyki firmy Telekomunikacja Polska Dzień Dobry SA. Ich autorzy byli przekonani, że przedłużają lub zmieniają umowę z Telekomunikacją Polską SA, podczas gdy w rzeczywistości podpisywali umowę z nowym przedsiębiorcą. Konsumenci często kierowali reklamacje do Telekomunikacji Polskiej SA uważając, że nadal związani są umową z tym właśnie podmiotem. Praktyką było – twierdzi RPO - niepozostawianie konsumentowi egzemplarza umowy zawieranej poza lokalem przedsiębiorcy oraz brak informacji o prawie odstąpienia od zawartej umowy. W wyniku zawarcia umowy z nowym przedsiębiorcą dochodziło także do przeniesienia numeru do nowego dostawcy usług oraz do rozwiązania umowy z dotychczasowym dostawcą.
Rzecznik przyznaje, że Możliwość taką przewidują przepisy art. 71-72 ustawy z 16 lipca 2004 r. - Prawo telekomunikacyjne. Jednak zdaniem RPO, działanie firmy polegające na wywołaniu przekonania, iż przedstawiana oferta pochodzi od dotychczasowego dostawcy usług powoduje, iż zachowanie rynkowe przeciętnego konsumenta związane następnie z podpisywaniem poza lokalem przedsiębiorcy umowy o świadczenie tych usług, może zostać istotnie zniekształcone. Według Rzecznika grupą konsumentów szczególnie narażoną na takie praktyki rynkowe są osoby starsze, dla których standard wymaganej staranności w zachowaniach rynkowych ulega modyfikacji na rzecz zwiększenia ochrony interesów konsumentów.
RPO podkreśla w swoim wystąpieniu do prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że opisywane praktyki stanowią także naruszenie obowiązków informacyjnych przedsiębiorcy, określonych w ustawie z 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny oraz w ustawie - Prawo telekomunikacyjne.
Z uwagi na niepokojący, z punktu widzenia ochrony praw konsumentów, charakter tych praktyk, rzecznik praw obywatelskich prosi o informację, czy przedstawiona sprawa jest badana przez UOKiK.
RPO: czy UOKiK wie o nadużyciach TP Dzień Dobry?
Telekomunikacja Polska Dzień Dobry naruszała prawa klientów, m.in. wprowadzając ich w błąd co do tego, z kim zawierają umowę i nie informując o możliwości odstąpienia od niej uważa rzecznik praw obywatelskich. RPO pyta, czy UOKiK zna sprawa i czy zamierza coś z tym zrobić.