- To nie zima, ale nałożenie się specyficznych zjawisk pogodowych spowodowało zniszczenie ponad 2050 słupów energetycznych. Musieliśmy odbudować ponad 300 km sieci w krótkim czasie, w bardzo trudnych warunkach terenowych i atmosferycznych - tłumaczy Piotr Żydek z biura informacji Enion SA w Będzinie dla Dziennika Zachodniego. - Jeśli chodzi o bonifikaty dla tych, którzy nie mieli zasilania, to przepisy nie dają takiej możliwości. Rolnicy są oburzeni, gdyż w wielu gospodarstwach straty wywołane dwutygodniowym brakiem prądu sięgają nawet 70 procent. Są już zdecydowani na walkę z firmą energetyczną w sądzie.

- Prowadzę 100-hektarowe gospodarstwo rolne i w wyniku awarii linii energetycznych poniosłem blisko 40 tys. zł strat, za które powinien odpowiedzieć Enion - mówi zdenerwowany Mieczysław Kasperczyk, rolnik z Łanów Średnich. - 50 proc. awarii wystąpiło z winy spółki, bo nie dbała o swoją infrastrukturę. Nad liniami wysokiego napięcia rośnie cała masa drzew, których gałęzie w zimie się łamały i spadały na liny. Gdyby to było wycięte, nie byłoby tylu szkód. Jestem gotowy na walkę z Enionem w sądzie. Prawnicy przygotowują już pozew - zapewnia Kasperczyk w Dzienniku Zachodnim.

Z informacji zebranych przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wynika, że nadal wielu problemów dostarcza konsumentom lektura rachunku za energię. Wiele opłat wyróżnionych na nim jest stałych, niezmiennych od ilości zużytego prądu i jednocześnie niezrozumiałych, np. za przesył, za porę dnia, dystrybucję czy strefy opłat. Urząd postuluje uproszczenie rachunków, poprzez zmniejszenie liczby opłat stałych i przeniesienie części z nich do opłat zmiennych. Wpłynie to na przejrzystość ofert i skłonność konsumentów do oszczędzania. Konieczne wydaje się również uregulowanie kwestii związanych z reklamacją. Należy m.in. przyjąć zasadę obowiązującą w innych dziedzinach życia – nierozpatrzenie reklamacji we wskazanym terminie oznacza uznanie jej za uzasadnioną. Obecnie zakład energetyczny jest na uprzywilejowanej pozycji, a możliwość dochodzenia roszczenia przez poszkodowanego konsumenta utrudniona.