Opinię taką rektor wyraził w poniedziałek podczas inauguracji roku akademickiego na swojej uczelni.

Rektor UW odniósł się do przedstawionych we wrześniu przez szefa resortu nauki, wicepremiera Jarosława Gowina propozycji zmian w polskiej nauce i w szkolnictwie wyższym, czyli założeń tzw. Ustawy 2.0. Podkreślił, że generalne założenia zmian, wypracowywane m.in. w dialogu ze środowiskiem akademickim, odpowiadają na oczekiwania badaczy i nauczycieli akademickich. - Z niepokojem jednak przyjmujemy głosy pojawiające się w przestrzeni publicznej sugerujące, że wypracowane w toku dyskusji kompromisy i rozwiązania mogą na dalszym etapie prac nad ustawą po prostu zostać zignorowane - powiedział, zastrzegając przy tym, że dialog z resortem nauki jeszcze się nie zakończył.

______________

Uczelnie dostają zdecydowanie szerszą przestrzeń autonomii, ale pytaniem jest to, czy zdołają tę możliwość wykorzystać. Czy statuty przyjęte na poszczególnych szkołach wyższych nie ograniczą szansy stwarzanej przez ustawę – powiedział w poniedziałek ministerJarosław Gowin.
Zauważył, że obecne uczelnie są „federacją wydziałów, które nierzadko rywalizują pomiędzy sobą”. Dodał, że po wejściu w życie nowej ustawy o wszystkim na uczelniach nadal będą decydować wyłącznie członkowie środowiska akademickiego, choć pojawi się jedno nowe ciało – rada uczelni.

______________

Jak mówił prof. Pałys. przy uważnej lekturze ustawy i przepisów przejściowych wyraźnie widać, że są w niej jeszcze elementy wymagające poprawy, pewne niedociągnięcia, braki lub sprzeczności, których pozostawienie może zdecydowanie utrudnić realizację głównych celów ustawy.- Widać, że miejscami jest to jeszcze trochę taki „patchwork” pomysłów - stwierdził.

Podał też kilka konkretnych przykładów zmian, którego w jego ocenie wymagają poprawek. Odnosząc się do postulowanego przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego zwiększenia autonomii uczelni, rektor UW zauważył, że władze państwowe wciąż przejawiają brak pełnego zaufania wobec środowiska akademickiego.
Przykładem braku zaufania są też - jak mówił - proponowane przepisy dotyczące procedury nadawania stopni naukowych. - Rola uczelni, zwłaszcza w procedurze nadawania habilitacji, została tak bardzo zmarginalizowana, że - moim zdaniem - utraciła ona sens - ocenił prof. Marcin Pałys. (ks/pap)
 

Dowiedz się więcej z książki
Uczelnie i sztuka rektorstwa
  • rzetelna i aktualna wiedza
  • darmowa wysyłka od 50 zł