Jak można przeczytać w przygotowanym przez Ministerstwo Zdrowia, które opracowało projekt, uzasadnieniu, zmiana ta podyktowana jest potrzebą ograniczenia wpływu reklam i promocji piwa na małoletnich odbiorców środków masowego przekazu. Jest to propozycja powrotu do poprzedniej regulacji sprzed  roku 2002,  kiedy to  zwiekszono liczbę godzin, w jakich dopuszczalna jest emisja filmów reklamowych promujących piwo. Autorzy projektu twierdzą, ze po tamtej zmianie liczba emisji takich filmów reklamowych wzrosła ponad trzykrotnie.
Według resortu zdrowia badania, ujawnione przez Światową Organizację Zdrowia w roku 2001 na Konferencji Ministrów Zdrowia w Sztokholmie, a także badania przeprowadzone w roku 2005 przez University of Connecticut na próbie 1800 osób w wieku 15-26 lat wskazują na istnienie jednoznacznego związku między wydłużeniem czasu emisji reklam a wzrostem konsumpcji alkoholu przez młodzież. W Polsce dotychczas nikt nie przeprowadzał badań dotyczących wpływu reklam na zachowanie młodzieży. Jednakże zgodnie z informacjami zamieszczonymi w raporcie sporządzonym dla Komisji Europejskiej przez Petera Anderson’a i Bena Baumberg’a w listopadzie 2005 roku, reklama napojów alkoholowych ma znaczący wpływ na wielkość spożycia tychże napojów w danym kraju. Z przytaczanych w raporcie badań wynika, że w państwach o częściowych ograniczeniach reklamy napojów alkoholowych poziom spożycia tychże napojów jest niższy aż o 16 procent od spożycia alkoholu w państwach, w których brak jest takich ograniczeń. W państwach o całkowitym zakazie reklamy alkoholu w telewizji współczynnik ten jest jeszcze niższy o 11 proc. w porównaniu do państw o częściowym zakazie reklamy napojów alkoholowych – twierdzą autorzy.

Projektowana nowelizacja przewiduje także wiele innych zmian, m.in., w odniesieniu do zasad promocji, sprzedaży napojów alkoholowych, a także zasad ubiegania się pozwolenia na ich sprzedaż.  Uproszczone mają być np. procedury uzyskiwania zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych poprzez wyeliminowanie z nich zbędnych formalności. W tej dziedzinie projekt uwzglednia rozwiązania wypracowane przez sejmową komisję nadzwyczajną „Przyjazne Państwo” i zawarte w przyjętym przez tę Komisję projekcie ustawy o zmianie ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.
Projekt proponuje także zmiany w zasadach informowania o szkodliwości spożywania alkoholu.  M.in. rozszerzona ma być dotychczasowa lakoniczna informacja umieszczana w punktach sprzedaży napojów alkoholowych o informacje na temat zakazu sprzedaży i podawania napojów alkoholowych osobom niepełnoletnim oraz uprawnieniu sprzedawcy lub podającego napoje alkoholowe do żądania okazania dokumentu stwierdzającego wiek nabywcy a także wskazanie, by informacje były umieszczane w widocznym miejscu, dzięki czemu lepiej spełnią swoją rolę.