Jak można przeczytać w przygotowanym przez Ministerstwo Zdrowia, które opracowało projekt, uzasadnieniu, zmiana ta podyktowana jest potrzebą ograniczenia wpływu reklam i promocji piwa na małoletnich odbiorców środków masowego przekazu. Jest to propozycja powrotu do poprzedniej regulacji sprzed roku 2002, kiedy to zwiekszono liczbę godzin, w jakich dopuszczalna jest emisja filmów reklamowych promujących piwo. Autorzy projektu twierdzą, ze po tamtej zmianie liczba emisji takich filmów reklamowych wzrosła ponad trzykrotnie.
Według resortu zdrowia badania, ujawnione przez Światową Organizację Zdrowia w roku 2001 na Konferencji Ministrów Zdrowia w Sztokholmie, a także badania przeprowadzone w roku 2005 przez University of Connecticut na próbie 1800 osób w wieku 15-26 lat wskazują na istnienie jednoznacznego związku między wydłużeniem czasu emisji reklam a wzrostem konsumpcji alkoholu przez młodzież. W Polsce dotychczas nikt nie przeprowadzał badań dotyczących wpływu reklam na zachowanie młodzieży. Jednakże zgodnie z informacjami zamieszczonymi w raporcie sporządzonym dla Komisji Europejskiej przez Petera Anderson’a i Bena Baumberg’a w listopadzie 2005 roku, reklama napojów alkoholowych ma znaczący wpływ na wielkość spożycia tychże napojów w danym kraju. Z przytaczanych w raporcie badań wynika, że w państwach o częściowych ograniczeniach reklamy napojów alkoholowych poziom spożycia tychże napojów jest niższy aż o 16 procent od spożycia alkoholu w państwach, w których brak jest takich ograniczeń. W państwach o całkowitym zakazie reklamy alkoholu w telewizji współczynnik ten jest jeszcze niższy o 11 proc. w porównaniu do państw o częściowym zakazie reklamy napojów alkoholowych – twierdzą autorzy.








