Opracowanie tego rozporządzenia stało się konieczne w związku z nowymi przepisami regulującymi stosowanie systemu dozoru elektronicznego, które zaczną obowiązywać od 1 lipca br.

Podstawowa zmiana polega na tym, że od lipca system dozoru elektronicznego nie będzie stanowił już jednego ze sposobów wykonywania kary pozbawienia wolności jak to ma miejsce obecnie, ale będzie służył do:

- kontrolowania, czy skazany na karę ograniczenia wolności przebywa w swoim miejscu zamieszkania lub innym wyznaczonym miejscu,

- kontrolowania wykonywania środka karnego w postaci zakazu zbliżania się do określonych osób,

- kontrolowania wykonywania środka karnego w postaci zakazu wstępu na imprezę masową,

- wykonywania elektronicznej kontroli miejsca pobytu orzeczonej tytułem środka zabezpieczającego.

W związku z poszerzeniem zakresu stosowania dozoru elektronicznego rośnie ryzyko przepełnienia obsługującego go systemu, dlatego projekt rozporządzenia przewiduje, że pierwszą czynnością sądu po otrzymaniu prawomocnego orzeczenia skazującego na karę ograniczenia wolności (środek karny lub zabezpieczający), która ma być wykonywana w systemie dozoru elektronicznego, będzie żądanie od podmiotu dozorującego informacji, czy aktualne warunki techniczne pozwalają na rozpoczęcie wykonania kary w tym systemie. W przypadku odpowiedzi negatywnej sąd powinien odroczyć wykonanie kary i czekać na informację od podmiotu dozorującego o tym, że karę można już wykonać.

W przypadku odpowiedzi pozytywnej sąd zleci kuratorowi sądowemu zebranie informacji na temat warunków rodzinnych i socjalno-bytowych skazanego, m.in. czy skazany mieszka z innymi osobami dorosłymi, i czy te osoby zgadzają się na wykonywanie dozoru elektronicznego i wszystkie związane z tym uciążliwości, np. konieczność znoszenia wizyt związanych z wykonywaniem czynności kontrolnych. Na zebranie tych informacji i dostarczenie ich do sądu kurator będzie miał 14 dni.

Zgodnie z projektem, przepływ poleceń, żądań, wniosków i informacji pomiędzy sądem, kuratorem sądowym i podmiotami bezpośrednio związanymi z obsługą systemu dozoru elektronicznego (czyli podmiotem dozorującym i podmiotem prowadzącym centralę monitorowania) będzie się odbywał za pomocą systemu komunikacyjno-monitorującego. W systemie tym będą umieszczane także:

- informacje na temat wszelkich czynności podjętych w trakcie trwania dozoru,

- informacje wynikające z orzeczeń, pism procesowych i decyzji, niezbędne do wykonywania kary w systemie dozoru elektronicznego,

- informacje wynikające ze zgłoszonych przez skazanego wniosków, skarg lub próśb.

Komunikacja między skazanym a osobami upoważnionymi (kurator, prezes sądu lub upoważniony sędzia, podmiot dozorujący lub podmiot prowadzący centralę monitorowania) będzie przebiegać za pomocą rejestratora, a także drogą telefoniczną lub mailową - jeśli skazany wyrazi na to zgodę.

Ponadto projekt określa również:

- zakres informacji, jakie po rozpoczęciu dozoru elektronicznego musi skazanemu udzielić podmiot dozorujący (m.in. na temat sposobu działania rejestratorów i nadajników oraz sposobów przeprowadzania czynności kontrolnych) i kurator sądowy (np. pouczenie o obowiązkach i uprawnieniach skazanego wynikających z art. 43n k.k.w.);

- sposób wykonywania przez kuratora oraz przez sąd obowiązku kontroli i oceny zachowania skazanego.

Projektowane rozporządzenie znajduje się obecnie na etapie opiniowania.

Źródło: www.rcl.gov.pl,