Według tego projektu, gdy osoba uprawniona marnotrawi wypłacane jej świadczenie wychowawcze lub wydatkuje je niezgodnie z celem, organ właściwy przekazuje należne osobie świadczenie w całości lub w części w formie rzeczowej. Stwierdzeniu tych okoliczności ma służyć wywiad środowiskowy, jaki może być zarządzony w danej sprawie. Rada stwierdza, że sama idea dyscyplinowania osób uprawnionych jest słuszna.
Jednak Rada Legislacyjna wskazuje na ogólnikowy charakter przesłanek prowadzących do zmiany formy świadczenia wychowawczego. W proponowanym brzmieniu przepis art. 8 może być w praktyce nieegzekwowalny, nie bardzo bowiem wiadomo na czym polega marnotrawienie świadczenia i jego wydatkowanie niezgodnie z przeznaczeniem. Przecież w budżecie domowym poszczególnym źródłom dochodu nie przyporządkowuje się określonych rodzajów wydatków. W sytuacji, kiedy kwoty świadczeń wychowawczych stanowić będą główne źródło dochodu rodziny, z pewnością w pewnej części zostaną one przeznaczone na cele niepozostające w bezpośrednim związku z zaspokojeniem potrzeb rodziny. Nie wiadomo też w jaki sposób i wedle jakich proporcji powinno się dzielić świadczenie wychowawcze na część pieniężną i rzeczową - podkreślają eksperci.
Projekt opinii przygotowali: dr hab. Jakub Stelina, prof. UG, dr hab. Tomasz Bąkowski, prof. UG i prof. dr hab. Dariusz Kijowski. Rada Legislacyjna przyjęła opinię w trybie obiegowym w dniu 28 stycznia 2016 r.
Więcej>>Rada Legislacyjna
Dowiedz się więcej z książki | |
Kalendarz Prawniczy 2016 (format A5)
|