Rada Legislacyjna twierdzi, że reguły wprowadzania kar powinny się znaleźć w Zasadach Techniki Legislacyjnej. 
W celu uniknięcia zarzutów o automatyzmie i sztywności kar Rada zaproponowała sformułowanie dyrektywy regulowania przypadków, w których dany podmiot nie ponosi odpowiedzialności administracyjnej. Chodzi tu o przypadki wystąpienia np. siły wyższej, czy sytuacji, w których – ze względu na inne wartości konstytucyjne – należy odstąpić od wymierzenia kary. Problem ten dobrze obrazuje wyrok Trybunału Konstytucyjnego o sygnaturze SK 6/12, w którym jednym z argumentów na  rzecz niekonstytucyjności był brak możliwości odstąpienia od wymierzenia kary, kiedy zachowanie zakazane przez ustawę miało miejsce ze względu na ochronę innych wartości konstytucyjnych (ochrony życia lub zdrowia innych osób).
Zdaniem Rady należy zdecydować się albo na technikę stworzenia ogólnych i kompleksowych reguł nakładania kar finansowych z możliwością regulowania w przepisach materialnych jedynie granic jej wysokości i okoliczności powstawania albo technikę każdorazowego uzupełniania materialnych przepisów administracyjnych o regulacje dotyczące miarkowania konkretnej kary administracyjnej.