Uwagi do projektu o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego nie podważają zasadności podjętej reformy służb specjalnych - twierdzą eksperci Rady legislacyjnej przy premierze.  Taka pozytywna ocena dotyczy w szczególności: koncepcji precyzyjnego podziału kompetencji pomiędzy poszczególne służby w celu jednoznacznego ustalenia odpowiedzialności każdej z nich,  uszczegółowienia zadań ABW, zwłaszcza przez ścisłe wskazanie spraw, w których służba ta posiada uprawnienia do rozpoznawania, zapobiegania i wykrywania przestępstw, określenia na nowo podległości instytucjonalnej służb i itd. Warto też uznać za słuszne przyjęcie reguły podobieństwa rozwiązań organizacyjnych oraz pracowniczych w poszczególnych służbach.
Rada Legislacyjna zaznacza jednak, że w projekcie ustawy o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego nie przedstawiono żadnej propozycji uregulowania nienazwanych czynności operacyjno-rozpoznawczych. Mimo że reforma służb jest najważniejszym zadaniem. Zgodnie z wcześniej prezentowanym przez Radę Legislacyjną stanowiskiem w sprawie projektu ustawy o Komisji Kontroli Służb Specjalnych, alternatywą regulacji czynności operacyjno-rozpoznawczych w odrębnej ustawie, mogłoby być zamieszczenie odpowiednich przepisów w aktach regulujących funkcjonowanie poszczególnych służb. Skoro wcześniejsza koncepcja autonomicznej ustawy o czynnościach operacyjno-rozpoznawczych najprawdopodobniej upadła, a jednocześnie problematyka ta nie jest przewidziana w regulacjach o: ABW i AW, to trudno mówić o rzeczywistej reformie służb specjalnych w Polsce. W ocenie Rady Legislacyjnej, kwestia ta raz jeszcze wymaga rozważenia przez projektodawcę. Ten generalny zarzut pod adresem opiniowanych projektów powoduje, że stanowisko Rady Legislacyjnej skupia się wokół poszczególnych proponowanych zmian, które nie mają jednak decydującego znaczenia dla deklarowanego zamiaru reformowania służb specjalnych.