Przedmiotem projektu ustawy organizowaniu zadań na rzecz obronności państwa realizowanych przez przedsiębiorców są m.in. zasady opracowania, uruchamiania i finansowania programu mobilizacji gospodarki.

Kto będzie zobowiązany?
Adresatami projektowanej regulacji są przedsiębiorcy wykonujący działalność gospodarczą  w Polsce. W tym przedsiębiorcy o szczególnym znaczeniu gospodarczo – obronnym oraz określone organy administracji rządowej. Do zadań na rzecz obronności państwa należą: mobilizacja gospodarki, militaryzacja, planowanie operacyjne, szkolenie obronne.
Przyjęcie zadania obronnego jest obowiązkiem przedsiębiorcy, który pozyskał środki finansowe publiczne. Uchylenie się od tego obowiązku powoduje nałożenie kary pieniężnej w wysokości 10 proc. wartości zadania obronnego. 

Danina publiczna

Rada Legislacyjna zwraca uwagę, że w opiniowanym projekcie ustawy nie zostało określone, kto miałby dokonywać wyceny tego zadania i według jakich metod i kryteriów. Środki z kary miałyby być przeznaczone na pokrycie kosztów ustalenia zdolności produkcyjnych lub usługowych innego przedsiębiorcy.
Ponadto nie został określony żaden mechanizm, który gwarantowałby możliwość przekazania tych środków w takiej właśnie wysokości. Środki z kary byłyby tylko dochodem budżetu państwa przeznaczonym nie na konkretny cel.
Pieniądze na realizację zadań mające charakter planistyczny, byłyby finansowane ze środków własnych przedsiębiorcy . Rada Legislacyjne zwraca uwagę, że oznacza to nałożenie na tych przedsiębiorców ciężaru o charakterze daniny publicznej. Tym samym Rada ma wątpliwości, czy w sposób wystarczający i zgodny z wymogami Konstytucji określono zakres tego świadczenia w ustawie. Jego każdorazowy zakres wynikać będzie bowiem z aktu administracyjnego.
W projekcie przewiduje się możliwość udzielenia przedsiębiorcom realizującym te zadania ulgi od naliczonego podatku dochodowego od osób prawnych w zryczałtowanej wysokości 10 proc. W ocenie Rady Legislacyjnej  nie jest to ulga o charakterze ustawowym, lecz udzielana indywidualnie. W takiej sytuacji nie można wykluczyć, że mogłoby to zostać uznane za pomoc publiczną mającą charakter selektywny – i jako takie mogłoby zostać uznane tym samym za niedozwoloną pomoc publiczną.

Podwójna kara
Ustawa zawiera także przepisy karne. Przewiduje, że nie poddanie się lub utrudnianie przeprowadzenie kontroli wykonywania nałożonych zadań na rzecz obronności państwa podlegać będzie karze 30 dni aresztu albo karze grzywny. Rada zwraca uwagę na uzasadnienie projektu, w którym czytamy, że „niezależnie od odpowiedzialności karnej przedsiębiorca poniesie również ustalaną każdorazowo w podpisanej umowie karę umowną”. Rada Legislacyjna zwraca uwagę, że planowana regulacja będzie niezgodna z fundamentalnym zakazem „podwójnego karania”. 
 

Dowiedz się więcej z książki
Informator Prawniczy 2017, niebieski (format A5) + GRATIS Kalendarz na biurko
  • rzetelna i aktualna wiedza
  • darmowa wysyłka od 50 zł