W przygotowanym projekcie ustawy proponuje się zmianę przepisów ustawy z dnia z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne (Dz. U. Nr 106, poz. 679, z 1998 r. Nr 113, poz. 715 i Nr 162, poz. 1126, z 1999 r. Nr 49, poz. 483, z 2000 r. Nr 26, poz. 306, z 2002 r. Nr 113, poz. 984 i Nr 214, poz. 1806 oraz z 2003 r. Nr 137, poz. 1302) poprzez:
1.Rozszerzenie zakresu podmiotowego ustawy o osobę zajmującą stanowisko Głównego Inspektora Audytu Wewnętrznego;
2.Dostosowanie terminologii stosowanej w ustawie do stanu prawnego zmienionego po reformie administracji publicznej;
3.Wprowadzenie zakazu zatrudnienia osób objętych przepisami ustawy w podmiotach, innych niż wymienione w art. 2, korzystających ze środków publicznych, jeżeli z tytułu zajmowania stanowiska lub pełnienia funkcji osoby te uczestniczą w przyznawaniu ww. podmiotom środków publicznych lub rozliczaniu ich wydatkowania oraz określenie wprost zakazu pełnienia przez ww. osoby, w okresie zajmowania stanowisk lub pełnienia funkcji, o których mowa w ustawie, funkcji członka zarządu stowarzyszenia prowadzącego działalność gospodarczą;
4.Nałożenie na podmioty wyznaczające do spółek prawa handlowego osoby występujące jako ich reprezentanci obowiązku prowadzenia wykazu osób wyznaczonych, które zostały powołane lub wybrane w skład organów tych spółek,
5. Wskazanie, iż osoby objęte przepisami ustawy mogą zostać wyznaczone tylko do jednej (a nie jak dotychczas - do dwóch) spółki prawa handlowego jako reprezentanci wyznaczającego, tj. Skarbu Państwa, państwowej osoby prawnej, jednostki samorządu terytorialnego, związku tych jednostek lub osoby prawnej jednostki samorządu terytorialnego;
6. Wydłużenie okresu (z l roku do 3 lat) zakazu zatrudniania lub wykonywania innych zajęć przez wskazane osoby u przedsiębiorcy, jeżeli brały udział w wydawaniu rozstrzygnięcia w sprawach indywidualnych tego przedsiębiorcy oraz rozciągnięcie tego zakazu na osoby wyznaczone do spółek prawa handlowego jako reprezentanci podmiotów, które je wyznaczyły (do rad nadzorczych),
7. Określenie zamkniętego katalogu informacji, które powinno zawierać oświadczenie majątkowe i rozszerzenie zakresu tych informacji o dane dotyczące dochodów osiąganych z różnych tytułów oraz różnic w stanie majątkowym od dnia, według stanu na który złożono poprzednie oświadczenie; wykreślono również upoważnienie ustawowe nakładające na Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej obowiązek określenia wzorów formularzy oświadczeń składanych na podstawie ustawy. Wzory te stanowić będą załączniki do projektowanego aktu normatywnego,
8.Wprowadzenie zasady jawności informacji zawartych w składanych na podstawie art. 10 oświadczeniach o stanie majątkowym; proponuje się, aby oświadczenia o stanie majątkowym publikowane były w Biuletynie Informacji Publicznej,
9. Modyfikację katalogu podmiotów, którym składa się oświadczenie majątkowe, a w szczególności wskazanie, iż oświadczenia o stanie majątkowym dyrektorów generalnych urzędów naczelnych i centralnych organów administracji rządowej oraz dyrektorów generalnych urzędów wojewódzkich odbierał będzie Szef Służby Cywilnej i jednoczesne nałożenie na ten organ obowiązku przedstawiania sprawozdań z analizy złożonych oświadczeń odpowiednio Prezesowi Rady Ministrów i ministrowi właściwemu do spraw administracji publicznej,
10.Wprowadzenie uprawnienia dla podmiotu odbierającego oświadczenie o stanie majątkowym do występowania do urzędów skarbowych, spółek prawa handlowego, podmiotów dysponujących mieniem Skarbu Państwa, państwowej osoby prawnej, jednostki samorządu terytorialnego, związku tych jednostek, komunalnej osoby prawnej, starosty, wójta, burmistrza lub prezydenta miasta oraz Centralnej Informacji Krajowego Rejestru Sądowego o potwierdzenie wpisanych w oświadczeniu informacji;
Ponadto ujednolicono terminy składania corocznych oświadczeń majątkowych według stanu na dzień 31 grudnia roku poprzedzającego rok złożenia oświadczenia przez osoby wymienione w ustawie o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne oraz w ustawach: o zamówieniach publicznych, o samorządzie gminnym, o samorządzie powiatowym i o samorządzie województwa. Przewiduje się, iż oświadczenia będą składane co roku do dnia 15 maja.
Projekt zakłada również, iż radni jednostek samorządu terytorialnego mogliby prowadzić działalność gospodarczą z wykorzystaniem prawa użytkowania wieczystego gruntu stanowiącego własność gminy, powiatu lub województwa, w których uzyskali mandaty, a także mogliby kontynuować, rozpoczętą przed uzyskaniem mandatów, działalność gospodarczą z wykorzystaniem mienia jednostki samorządu terytorialnego.
Szczególną wagę mają propozycje projektu dotyczące uzupełnienia wzoru oświadczenia o stanie majątkowym, wprowadzenia możliwości uzyskiwania przez podmiot odbierający oświadczenie informacji w celu potwierdzenia danych w nim zawartych oraz obowiązku sporządzania przez Szefa Służby Cywilnej sprawozdań z analizy oświadczeń złożonych przez dyrektorów generalnych urzędów naczelnych i centralnych organów administracji rządowej oraz dyrektorów urzędów wojewódzkich.
1.Rozszerzenie zakresu podmiotowego ustawy o osobę zajmującą stanowisko Głównego Inspektora Audytu Wewnętrznego;
2.Dostosowanie terminologii stosowanej w ustawie do stanu prawnego zmienionego po reformie administracji publicznej;
3.Wprowadzenie zakazu zatrudnienia osób objętych przepisami ustawy w podmiotach, innych niż wymienione w art. 2, korzystających ze środków publicznych, jeżeli z tytułu zajmowania stanowiska lub pełnienia funkcji osoby te uczestniczą w przyznawaniu ww. podmiotom środków publicznych lub rozliczaniu ich wydatkowania oraz określenie wprost zakazu pełnienia przez ww. osoby, w okresie zajmowania stanowisk lub pełnienia funkcji, o których mowa w ustawie, funkcji członka zarządu stowarzyszenia prowadzącego działalność gospodarczą;
4.Nałożenie na podmioty wyznaczające do spółek prawa handlowego osoby występujące jako ich reprezentanci obowiązku prowadzenia wykazu osób wyznaczonych, które zostały powołane lub wybrane w skład organów tych spółek,
5. Wskazanie, iż osoby objęte przepisami ustawy mogą zostać wyznaczone tylko do jednej (a nie jak dotychczas - do dwóch) spółki prawa handlowego jako reprezentanci wyznaczającego, tj. Skarbu Państwa, państwowej osoby prawnej, jednostki samorządu terytorialnego, związku tych jednostek lub osoby prawnej jednostki samorządu terytorialnego;
6. Wydłużenie okresu (z l roku do 3 lat) zakazu zatrudniania lub wykonywania innych zajęć przez wskazane osoby u przedsiębiorcy, jeżeli brały udział w wydawaniu rozstrzygnięcia w sprawach indywidualnych tego przedsiębiorcy oraz rozciągnięcie tego zakazu na osoby wyznaczone do spółek prawa handlowego jako reprezentanci podmiotów, które je wyznaczyły (do rad nadzorczych),
7. Określenie zamkniętego katalogu informacji, które powinno zawierać oświadczenie majątkowe i rozszerzenie zakresu tych informacji o dane dotyczące dochodów osiąganych z różnych tytułów oraz różnic w stanie majątkowym od dnia, według stanu na który złożono poprzednie oświadczenie; wykreślono również upoważnienie ustawowe nakładające na Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej obowiązek określenia wzorów formularzy oświadczeń składanych na podstawie ustawy. Wzory te stanowić będą załączniki do projektowanego aktu normatywnego,
8.Wprowadzenie zasady jawności informacji zawartych w składanych na podstawie art. 10 oświadczeniach o stanie majątkowym; proponuje się, aby oświadczenia o stanie majątkowym publikowane były w Biuletynie Informacji Publicznej,
9. Modyfikację katalogu podmiotów, którym składa się oświadczenie majątkowe, a w szczególności wskazanie, iż oświadczenia o stanie majątkowym dyrektorów generalnych urzędów naczelnych i centralnych organów administracji rządowej oraz dyrektorów generalnych urzędów wojewódzkich odbierał będzie Szef Służby Cywilnej i jednoczesne nałożenie na ten organ obowiązku przedstawiania sprawozdań z analizy złożonych oświadczeń odpowiednio Prezesowi Rady Ministrów i ministrowi właściwemu do spraw administracji publicznej,
10.Wprowadzenie uprawnienia dla podmiotu odbierającego oświadczenie o stanie majątkowym do występowania do urzędów skarbowych, spółek prawa handlowego, podmiotów dysponujących mieniem Skarbu Państwa, państwowej osoby prawnej, jednostki samorządu terytorialnego, związku tych jednostek, komunalnej osoby prawnej, starosty, wójta, burmistrza lub prezydenta miasta oraz Centralnej Informacji Krajowego Rejestru Sądowego o potwierdzenie wpisanych w oświadczeniu informacji;
Ponadto ujednolicono terminy składania corocznych oświadczeń majątkowych według stanu na dzień 31 grudnia roku poprzedzającego rok złożenia oświadczenia przez osoby wymienione w ustawie o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne oraz w ustawach: o zamówieniach publicznych, o samorządzie gminnym, o samorządzie powiatowym i o samorządzie województwa. Przewiduje się, iż oświadczenia będą składane co roku do dnia 15 maja.
Projekt zakłada również, iż radni jednostek samorządu terytorialnego mogliby prowadzić działalność gospodarczą z wykorzystaniem prawa użytkowania wieczystego gruntu stanowiącego własność gminy, powiatu lub województwa, w których uzyskali mandaty, a także mogliby kontynuować, rozpoczętą przed uzyskaniem mandatów, działalność gospodarczą z wykorzystaniem mienia jednostki samorządu terytorialnego.
Szczególną wagę mają propozycje projektu dotyczące uzupełnienia wzoru oświadczenia o stanie majątkowym, wprowadzenia możliwości uzyskiwania przez podmiot odbierający oświadczenie informacji w celu potwierdzenia danych w nim zawartych oraz obowiązku sporządzania przez Szefa Służby Cywilnej sprawozdań z analizy oświadczeń złożonych przez dyrektorów generalnych urzędów naczelnych i centralnych organów administracji rządowej oraz dyrektorów urzędów wojewódzkich.