Podstawowym celem projektu nowelizacji ustawy o funduszach inwestycyjnych oraz niektórych innych ustaw jest, jak wynika z uzasadnienia, wdrożenie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/61/UE z dnia 8 czerwca 2011 r. w sprawie zarządzających alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi (dyrektywa ZAFI).

Dodatkowo projekt wdraża dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/91/UE z dnia 23 lipca 2014 r. zmieniającą dyrektywę 2009/65/WE w sprawie koordynacji przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych odnoszących się do przedsiębiorstw zbiorowego inwestowania w zbywalne papiery wartościowe (UCITS) w zakresie funkcji depozytariusza, polityki wynagrodzeń oraz sankcji (dyrektywa UCITS V).

Jak pisze w piśmie przewodnim do projektu minister finansów, "przyjęte rozwiązanie służy zapewnieniu jednolitych standardów obowiązujących depozytariuszy krajowych funduszy typu UCITS (otwarte fundusze inwestycyjne), AFI (specjalistyczne fundusze inwestycyjne otwarte i fundusze inwestycyjne zamknięte), a także zarządzających takimi funduszami w zakresie polityki wynagrodzeń".


Ustawa o funduszach inwestycyjnych. Komentarz>>>

Z uzasadnienia do projektu wynika też, że do najistotniejszych rozstrzygnięć zawartych w projekcie należy "ustalenie zakresu podmiotów, do których odnosić się będą regulacje wymagane dyrektywą ZAFI, gdyż w konsekwencji prowadzi ono do wyznaczenia zakresu dopuszczalnych form prowadzenia działalności pozyskiwania kapitału od inwestorów w celu inwestowania go zgodnie z określoną polityką inwestycyjną z korzyścią dla tych inwestorów".

"Zgodnie z założeniami zarządzającym alternatywną spółką inwestycyjną (zarządzający ASI) prowadzącą działalność w formie spółki komandytowej lub komandytowo-akcyjnej miała być osoba prawna. Mając jednak na uwadze stosunkowo szeroki katalog podmiotów uznawanych za osoby prawne, których podstawowy zakres działalności istotnie odbiega od zarządzania alternatywną spółką inwestycyjną (np. szkoły wyższe, związki zawodowe, czy partie polityczne), a także ograniczoną nowelizowaną ustawą formę prawną przewidzianą już dla analogicznych do zarządzających ASI podmiotów, jakimi są towarzystwa funduszy inwestycyjnych (wyłącznie spółki akcyjne), zdecydowano o zawężeniu formy prawnej zarządzającego ASI do spółki kapitałowej, w tym europejskiej" - pisze w piśmie przewodnim minister finansów.

Na rynku krajowym - głosi uzasadnienie - funkcjonują dwie grupy podmiotów, które należy zakwalifikować jako AFI lub ZAFI w rozumieniu dyrektywy ZAFI: specjalistyczne fundusze inwestycyjne i fundusze inwestycyjne zamknięte zarządzane przez towarzystwa funduszy inwestycyjnych; spółki handlowe, których działalność jest tożsama z działalnością AFI lub ZAFI w rozumieniu dyrektywy ZAFI.(PAP)