Jak przypominają autorzy projektu, przeprowadzone na poziomie europejskim, jak i krajowym badania wśród konsumentów dowodzą, że pochodzenie produktu stanowi istotny czynnik brany pod uwagę przy zakupie żywności. Krajowe przepisy, zawarte w ustawie z 21 grudnia 2000 r. o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych (Dz. U. z 2015 r. poz. 678, ze zm.) nie przewidują obecnie obowiązku zamieszczania w oznakowaniu informacji o miejscu wytworzenia produktu. Regulacja unijna, opisana rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z 25 października 2011 r. w sprawie przekazywania konsumentom informacji na temat żywności (Dz. Urz. UE L 304 z 22.11.2011, s. 18), wprowadza nakaz takiego etykietowania w wyjątkowych sytuacjach, np. gdy brak wskazania miejsca pochodzenia produktu mógłby wprowadzać konsumenta w błąd co do rzeczywistego miejsca, w którym produkt został wytworzony. Jednocześnie wielu producentów żywności stosuje dobrowolne etykietowanie pochodzenia – jako argument marketingowy, mający skłonić do nabycia produktu. Wobec takiego stanu rzeczy zaproponowano wprowadzenie prawnej regulacji używania znaku graficznego "Produkt polski".

W związku z tym, że dla konsumentów nie jest jasne, co dokładnie oznacza wskazane na etykiecie miejsce pochodzenia, czyli jaki etap produkcji odbył się w kraju, w projekcie opisano jasne kryteria oznakowania produktów nowym znakiem graficznym, oddzielne dla produktów przetworzonych i nieprzetworzonych.

Projekt przewiduje, że etykietowanie produktów nowym znakiem graficznym będzie odbywać się na zasadzie dobrowolności. Jednak jednocześnie wprowadzony ma być zakaz stosowania innych znaków graficznych, które zawierałyby informację "Produkt polski". Żeby zapobiec marnotrawieniu żywności oraz w celu umożliwienia producentom dostosowania się do nowych przepisów ustalono, że do końca 2017 r. mogą znajdować się w obrocie produkty oznakowane znakiem graficznym "Produkt polski" różniącym się od tego, który został przewidziany w ustawie.

Projekt przewiduje również wykorzystanie w większym stopniu niż dotychczas funduszy promocji produktów rolno-spożywczych w celu promowania żywności oznaczonych znakiem "Produkt polski". Zaproponowano, by warunkiem finansowania lub współfinansowania programów promocyjnych i informacyjnych ze środków funduszy promocji było oznakowanie produktów rolno-spożywczych wprowadzanym znakiem. Nastąpią również zmiany w składach komisji zarządzających funduszami promocji – silniej mają być w nich reprezentowani producenci, czyli środowisko, z którego pochodzą wpłaty na fundusze. Kadencja dotychczasowych członków komisji wygaśnie z chwilą powołania nowych członków na podstawie zmienionych przepisów, nie później niż po upływie 6 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy.

Projektowana nowelizacja wprowadza zmiany w przepisach ustawy z 21 grudnia 2000 r. o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych (Dz. U. z 2015 r. poz. 678 ze zm.) oraz ustawy z 22 maja 2009 r. o funduszach promocji produktów rolno-spożywczych (Dz. U. z 2015 r. poz. 2122). Wejście w życie nowych przepisów ustalono w projekcie na dzień 1 stycznia 2017 r. Projekt jest obecnie poddawany konsultacjom publicznym.

Opracowanie: Andrzej Perzyna, RPE WK

Źródło: www.rcl.gov.pl,