Projekt nowelizacji ustawy o powszechnym obowiązku obrony dotyczy skorelowania regulacji odnoszących się do funkcjonowania państwa w warunkach zagrożenia wojennego z przyjętą przez Sejm w dniu 21 czerwca 2013 r. zasadniczą reformą systemu kierowania i dowodzenia Siłami Zbrojnymi. Projektem zajmie się w środę 27 sierpnia br. Sejm na posiedzeniu plenarnym.
Projekt określa ramy czasowe obowiązywania "czasu wojny" na terytorium RP, umożliwia też prezydentowi korzystania z pomocy organu, który będzie mu doradzał w procesie obroną państwa, określenia sposobu sprawowania zwierzchnictwa nad Siłami Zbrojnymi.
Regulacje dotyczące „czasu wojny” budzą szereg wątpliwości interpretacyjnych, szczególnie w zakresie przedziału czasowego, w którym powinny one obowiązywać. Wpływa to w niekorzystny sposób na praktyczne ich stosowanie, co  uzewnętrzniło się podczas ćwiczeń dotyczących kierowania państwem w sytuacjach szczególnego zagrożenia.
Analiza prawna poruszonego problemu jednoznacznie wskazuje, że pojecie „czas wojny” nie jest tożsame zarówno z terminem  „stan wojny” (art. 116 Konstytucji RP) jak i z terminem „stan wojenny” (art. 229 Konstytucji RP).
„Czas wojny” to termin odnoszący się zasadniczo do czasu rzeczywistych działań wojennych (konfliktu zbrojnego na dużą skalę prowadzonego na terytorium naszego państwa). Jednocześnie jest to  pojęcie ustawowe warunkujące stosowanie określonych mechanizmów  prawnych, niezwykle istotnych z punktu widzenia bezpieczeństwa państwa, ale także wolności, praw i obowiązków obywateli. W praktyce może to rodzić szereg problemów decyzyjnych, gdyż trudno jednoznacznie stwierdzić, w którym dokładnie momencie mamy do czynienia z początkiem i końcem „czasu wojny”. W konsekwencji, istnieje potrzeba precyzyjnego określenia, co w praktyce oznacza termin „czas wojny”, bowiem ma to fundamentalne znaczenie w przypadku konieczności podwyższenia gotowości obronnej państwa i prowadzenia wojny oraz realizacji kompetencji poszczególnych organów państwa, a także ochrony praw  oraz realizacji obowiązków obywateli.