Czy firmy potrzebują etatowych prawników?
Uważam, że tak. Patrząc jednak z perspektywy statystyki, to nadal bardzo niewiele przedsiębiorstw ma wewnętrznych prawników. W Polsce wykształciło się coś w rodzaju naszego własnego modelu obsługi prawnej, który jest albo oparty o samodzielnego prawnika odpowiedzialnego za obsługę prawną i zgodność działania firmy z prawem, albo jest to mały dział prawny zatrudniający najwyżej kilku prawników. W obu wariantach opiniowanie problemów prawnych raczej odbywa się ze znaczącym udziałem zewnętrznych prawników.
Mówi pan o polskim modelu obsługi prawnej. A są inne?
Polski model w praktyce zestawiam przede wszystkim z modelem anglosaskim. Ten anglosaski model polega miedzy innymi na tym, że posiadanie działów prawnych wewnątrz firm ,nie tylko korporacji jest uznawane za bardzo efektywne rozwiązane i jest powszechne ,a w większości wypadków występują rozbudowane, wieloosobowe działy prawne w przedsiębiorstwach. Pozycja szefa działu prawnego jest bardzo wysoka i najczęściej jest on członkiem zarządu swojego pracodawcy. Znam przypadki dużych korporacji, które zatrudniają kilkuset prawników.
Obszerny wywiad z Waldemarem Koperem ukaże się w majowym wydaniu miesięcznika "Kancelaria".
W czwartek 15 kwietnia br. odbędzie się w Warszawie konferencja inaugurująca działalność Polskiego Stowarzyszenia Prawników Przedsiębiorstw. Natomiast dzień wcześniej wydawnictwo Wolters Kluwer Polska organizuje konferencję pn. " Partnerzy czy konkurenci? Budowanie relacji między prawnikami wewnętrznymi a kancelariami prawniczymi”.