Zdaniem eksperta, poziom rozwoju e-administracji w Polsce jest dalece niezadowalający, a działania podejmowane przez rząd i jednostki samorządu terytorialnego nie są skoordynowane.
W swojej opinii przypomina on, że w rankingu Organizacji Narodów Zjednoczonych E-Government Survey 2012. E-Government for the People – dotyczącym cyfrowej administracji – Polska sytuuje się dopiero na 47. miejscu (na 190 państw). - Co więcej, mimo wzrostu wartości wskaźnika w porównaniu do badania z 2010 r. Polska zanotowała spadek o dwie pozycje.
Największym problemem jest niestety nieporadność administracji rządowej. Platforma ePUAP, która działa od wielu lat, obsługuje nieco ponad 11 tys. spraw rocznie i ma zaledwie 670 tys. zarejestrowanych użytkowników. Nie udało się nawet skutecznie wprowadzić elektronicznego dowodu osobistego, który mógł rozwiązać problem marginalizacji platformy, likwidując konieczność posługiwania się podpisem elektronicznym bądź profilem zaufanym – co z kolei wymaga osobistego stawiennictwa w urzędzie, i to w terminie 14 dni od założenia profilu. W obliczu tego, jak niewiele spraw można załatwić za pośrednictwem ePUAP, nie dziwi fakt, iż platforma ta nadal nie cieszy się popularnością - komentuje Piotr Wołejko.
Jego zdaniem cyfryzacja to cywilizacyjne wyzwanie, a zarazem szansa na to, by Polska rozwijała się szybciej. - Efektem tej zmiany może być znaczący spadek bezrobocia oraz wzrost wartości eksportu towarów o wysokim stopniu przetworzenia – a więc tych, które przynoszą największe zyski. Powody do zadowolenia daje oczywiście dynamicznie rosnąca liczba rozliczeń podatkowych za pośrednictwem Internetu, a także coraz większa popularność elektronicznych zamówień publicznych. Jest to jednak tylko niewielki ułamek ogółu spraw, które przedsiębiorcy i obywatele mogliby załatwiać drogą elektroniczną. Musimy wykorzystać dzisiejsze możliwości technologiczne, tak by zapewnić całodobowy dostęp do usług urzędu za pomocą smartfona czy tabletu - stwierdza ekspert Pracodawców RP.
W swojej opinii dodaje też, że rozwijanie e-administracji wymaga koordynacji działań, stworzenia wspólnego systemu logowania do usług oferowanych przez urzędy, a także dużo więcej odwagi we wdrażaniu nowoczesnych technologii. - Muszą one pokonywać granice kompetencji poszczególnych instytucji, gdyż fundamentalnym założeniem e-administracji jest dostępność informacji i ich swobodny przepływ między urzędami - stwierdza.