Na wspomnianym spotkaniu członków Zespołu, ustalono, że do 31 stycznia 2009 r., powstanie projekt dokumentu rządowego, pod nazwą "Założenia do projektu ustawy o zawodzie adwokata". Autorem projektu będzie Ministerstwo Sprawiedliwości, które podda jego założenia szerokim konsultacjom społecznym, a następnie uzgodnieniom z członkami Rady Ministrów. Na podstawie przyjętych Założeń zostanie opracowany projekt ustawy, dla którego dokładny termin przekazania na ścieżkę legislacyjną nie jest obecnie możliwy do wskazania.

Główne cele planowanych Założeń:

  • utworzenia nowoczesnego systemu świadczenia profesjonalnej pomocy prawnej;
  • wprowadzenia gwarancji prawnych szerokiego i równego dostępu do zawodu adwokata;
  • uporządkowania spraw nadzoru nad samorządem zawodowym;
  • wzmocnienia niezależności adwokatury.

Zespół po analizie obecnych regulacji prawa krajowego, modeli zagranicznych oraz prawa Unii Europejskiej doszedł do przekonania, że realizacja planowanych celów reformy wymaga:

  • zdefiniowania na nowo zawodu adwokata (radcy prawnego);
  • opracowania nowego ustroju samorządu zawodowego;
  • scalenia dwóch, historycznie wyewoluowanych zawodów w jeden, nowoczesny, o znacznie podwyższonych standardach.

Główne tezy przygotowywanych Założeń, według propozycji Zespołu:

  • rolą adwokatury powinno być zapewnienie każdemu dostępu do pomocy prawnej niezależnej, rzetelnej i opartej na najwyższych standardach zawodowych i etycznych,
  • szczególna rola adwokatury wymaga starannej pieczy nad uczciwymi zasadami, jakością oraz dostępnością pomocy prawnej świadczonej przez adwokatów, sprawowanej przez organy niezależnego samorządu zawodowego w interesie publicznym i dla jego ochrony,
  • struktura "nowej adwokatury" powinna opierać się na rozmieszczeniu sądów apelacyjnych,
  • należy klarownie sformułować kwestie należące do decyzji samorządu zawodowego i doprecyzować zakres nadzoru nad samorządem ze strony Ministra Sprawiedliwości,
  • w okresie przejściowym należy zapewnić równy parytet dotychczasowych władz samorządowych we władzach nowego samorządu,
  • konieczne jest znaczne zróżnicowanie form wykonywania zawodu, z pewnymi ograniczeniami, wynikającymi z charakteru zatrudnienia w administracji rządowej,
  • należy przewidzieć gruntowną reformę aplikacji zawodowej, z naciskiem na praktyczne szkolenie umiejętności,
  • należy urealnić postępowania dyscyplinarne przez profesjonalizację rzeczników dyscyplinarnych, zaostrzenie kar dyscyplinarnych i nowe skonstruowanie ich katalogu oraz wprowadzenie instytucji odwołania od orzeczeń sądów dyscyplinarnych do sądu powszechnego, z zapewnieniem udziału członków samorządu zawodowego w składzie ławniczym.

Oficjalne źródło: Ministerstwo Sprawiedliwości