EESSI to system informatyczny, który ma przyspieszyć i ułatwić wymianę informacji między instytucjami ds. zabezpieczenia społecznego we wszystkich państwach członkowskich Unii Europejskiej. Obecnie wymiana danych niezbędnych do ustalenia praw i obowiązków ubezpieczonych oraz świadczeniobiorców odbywa się za pośrednictwem formularzy i dokumentów papierowych. System EESSI zostanie uruchomiony 1 maja 2014 r. Oznacza to, że od tego momentu w sprawach dotyczących zabezpieczenia społecznego wymiana informacji między instytucjami poszczególnych państw będzie odbywać za pośrednictwem standardowych dokumentów elektronicznych w ramach wspólnej bezpiecznej sieci.
Kluczowym elementem systemu EESSI ma być tzw. access point – punkt kontaktowy. Będzie nim instytucja wyznaczona w danym kraju dla określonych kategorii świadczeń. Zadaniem punktu będzie wysyłanie (otrzymywanie) drogą elektroniczną danych dotyczących zabezpieczenia społecznego. W Polsce będą działały 3 takie punkty. Jeden punkt kontaktowy zostanie utworzony w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej (zajmie się rozsyłaniem danych dotyczących bezrobocia i świadczeń rodzinnych), drugi powstanie w ZUS (jego zadaniem będzie przesyłanie danych z sektora świadczeń emerytalno-rentowych, pieniężnych świadczeń wypadkowych, chorobowych i macierzyńskich, a także obszaru rolniczego i systemów specjalnych). Trzeci punkt kontaktowy będzie stworzony w NFZ i będzie realizował wymianę danych z zakresu świadczeń zdrowotnych.
Z założeń wynika, że dzięki tym rozwiązaniom zwiększy się szybkość wymiany informacji między unijnymi instytucjami zabezpieczenia społecznego, co przyspieszy weryfikację uprawnień, a w efekcie zapewni wypłacanie świadczeń jedynie osobom uprawnionym.