Przyjęty pakiet środków istotnie zmienia przepisy dotyczące VAT i powinien ułatwić życie przedsiębiorstwom w całej UE, kładąc kres obowiązującemu od 25 lat „przejściowemu” systemowi VAT w ramach jednolitego rynku. W październiku ubiegłego roku Komisja zaproponowała główne zasady utworzenia jednolitego unijnego obszaru VAT, co powinno ukrócić szacowane na 50 mld euro nadużycia finansowe, które obecnie obciążają budżety państw członkowskich UE. Komisja ma nadzieję, że dzięki tym technicznym środkom państwa członkowskie rozpoczną dyskusje na temat bardziej ogólnych zasad czy „fundamentów” prostszego i odpornego docelowego unijnego systemu VAT dla handlu wewnątrz UE.

Utworzenie fundamentów docelowego systemu VAT powoduje istotne zmiany dyrektywy w sprawie podatku VAT. Spośród ponad czterystu artykułów zawartych w dyrektywie VAT skorygowanych będzie musiało zostać dwieście.

Uproszczenie sposobu opodatkowania towarów

W obecnym systemie VAT handel towarami między przedsiębiorstwami jest podzielony na dwie odrębne transakcje: zwolnioną od podatku sprzedaż w państwie członkowskim pochodzenia oraz podlegające opodatkowaniu nabycie w państwie członkowskim przeznaczenia. Realizacja projektu Komisji oznacza koniec tego sztucznego podziału jednej transakcji handlowej. W zmienionych przepisach dotyczących podatku VAT transgraniczny handel towarami będzie zdefiniowany jako jedna podlegająca opodatkowaniu dostawa, w ramach której towary zostaną opodatkowane w państwie członkowskim, w którym kończy się transport towarów – tak, jak powinno to mieć miejsce. W ten sposób oszustwa związane z VAT powinny zostać radykalnie obniżone.

Jeden portal internetowy („punkt kompleksowej obsługi”) dla przedsiębiorstw handlowych

Aby zmiany przepisów dotyczących podatku VAT były jak najmniej uciążliwe dla przedsiębiorstw, przewidziane jest wprowadzenie niezbędnych przepisów dotyczących uruchomienia internetowego portalu („punktu kompleksowej obsługi”) dla wszystkich przedsiębiorstw handlowych typu B2B (tj. handlujących z innymi przedsiębiorstwami), aby mogły one ustalić wartość podatku VAT dla swoich transakcji, zgodnie z propozycjami reform zapowiedzianymi przez Komisję w październiku 2017 r. System ten będzie również dostępny dla przedsiębiorstw spoza UE, które będą chciały prowadzić sprzedaż na rzecz innych przedsiębiorstw z Unii i które w przeciwnym razie musiałyby się rejestrować do celów VAT w każdym państwie członkowskim. Po wejściu w życie nowych przepisów przedsiębiorstwa te będą musiały po prostu wyznaczyć jednego pośrednika w UE, który będzie się w ich imieniu zajmował rozliczeniami VAT.

 


Mniej biurokracji

Proponowane zmiany spowodują wzmocnienie samoregulacyjnego charakteru podatku VAT i zmniejszenie liczby administracyjnych kroków, które muszą podjąć przedsiębiorstwa, chcąc dokonać sprzedaży na rzecz firm w innych państwach członkowskich. W odniesieniu do handlu towarami nie będą już konieczne szczegółowe obowiązki sprawozdawcze związane z przejściowym systemem podatku VAT. Dalsze fakturowanie dotyczące handlu unijnego będzie regulowane przepisami państwa członkowskiego sprzedawcy, co powinno być mniej uciążliwe.

Za pobór podatku VAT zazwyczaj odpowiedzialny jest sprzedawca

Zapowiedziane przepisy precyzują, że to sprzedawca powinien pobierać podatek VAT należny z tytułu sprzedaży towarów odbiorcy w innym państwie UE według stawki obowiązującej w państwie członkowskim przeznaczenia. Tylko w przypadku gdy nabywca towarów będzie podatnikiem certyfikowanym (tj. rzetelnym podatnikiem, uznanym za takiego przez organy podatkowe), będzie on podlegał opodatkowaniu podatkiem VAT.