Jak informuje Ministerstwo Spraw Wewnętrznych, wdrożenie programu na terenie całego kraju zostało poprzedzone pilotażem w województwie lubuskim. Program algorytmów i kwestionariuszy funkcjonuje na terenie całej Polski od 1 stycznia 2014 r. Nowe narzędzia pracy umożliwiają skuteczniejszą ochronę osób z rodzin, w których dochodzi do przemocy. Funkcjonariusze otrzymali instrukcje wyjaśniające, jak interpretować znaki świadczące o tym, że mają do czynienia z zagrożeniem wymagającym interwencji.
Algorytmy i kwestionariusze mają minimalizować dowolność w podejmowaniu decyzji przez funkcjonariuszy podczas interwencji domowej. Nowe rozwiązania zostały opracowane z inicjatywy Ministra Spraw Wewnętrznych przez Komendę Główną Policji we współpracy z Fundacją Dzieci Niczyje oraz Ogólnopolskim Pogotowiem dla Ofiar Przemocy w Rodzinie „Niebieska Linia”.

Efekty
Jak pokazują pierwsze analizy, działania programu algorytmów i funkcjonariuszy przyniosły efekty. W pierwszym półroczu 2014 roku policjanci wypełnili o ponad 40 proc. więcej formularzy „Niebieska Karta”, niż w analogicznym okresie 2013 roku - czytamy w komunikacie MSW.

Algorytmy
Algorytmy mają określić schemat działań w przypadku interwencji związanej z przemocą wobec dziecka lub osoby dorosłej. Skupiają się one w szczególności na sytuacji, w której zachowanie sprawcy nie wyczerpuje znamion czynu zabronionego. W takim przypadku policjant wypełnia kwestionariusz, który pomoże mu w ustaleniu ryzyka zaistnienia przemocy w domu, w którym przeprowadza interwencje.

Kwestionariusze
Za pomocą kwestionariuszy funkcjonariusz określi prawdopodobieństwo, że w rodzinie w której przeprowadza interwencje dochodzi do przemocy. Kwestionariusz zawiera 13 pytań. Po jego wypełnieniu interweniujący policjanci powinni wdrożyć odpowiednią procedurę np. rozważyć zatrzymanie osoby podejrzanej o przemoc w rodzinie, odebrać dziecko bądź wszcząć procedurę Niebieskiej Karty. Pytania do kwestionariusza zostały opracowane na podstawie doświadczeń psychologów i prawników pracujących w Fundacji Dzieci Niczyje. Korzystano również z rozwiązań zastosowanych w innych krajach, m.in. w Anglii, Hiszpanii i Szwecji.