Komunikat z posiedzenia Rady Ministrów przypomina, że restrukturyzacja przedsiębiorstwa państwowego PKP spowodowała, że w wyniku przeprowadzonych działań rozgraniczono działalność przewozową kolei od zarządzania liniami kolejowymi. Sprawy związane z zarządzaniem przeszły do spółki PKP Polskie Linie Kolejowe. W skład tej spółki weszła Straż Ochrony Kolei (SOK), która tym samym straciła status formacji państwowej. Ze względu na fakt, że funkcjonowanie SOK w strukturach spółki prawa handlowego nie jest możliwe ze względu na konflikt interesów, w projekcie ustawy usunięto przepisy regulujące funkcjonowanie SOK. Na ich miejsce zaproponowano w projekcie ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym rozwiązania, zgodnie z którymi zadania dotyczące zapewnienia bezpieczeństwa i porządku publicznego na terenach kolejowych i pociągach pasażerskich wykonywać ma policja kolejowa. Będzie ona działać na zasadach określonych w ustawie o Policji.
W konsekwencji zaproponowanej regulacji zmieni się status pracowników PLK SA, którzy są funkcjonariuszami SOK. Po pozytywnym zaliczeniu postępowania kwalifikacyjnego osoby te zostaną funkcjonariuszami Policji. Ich dotychczasowy staż pracy w SOK zostanie wliczony do okresu służby w Policji. Dotyczyć to będzie wszystkich uprawnień związanych z tą służbą z wyjątkiem okresu, od którego zależy nabycie prawa do policyjnej emerytury.
Dla tych funkcjonariuszy SOK, którzy nie podejmą służby w Policji, przewidziano możliwość uzyskania kwalifikacji zawodowych w zakresie ochrony osób i mienia.
Zgodnie z projektem ustawy, policjanci wykonujący zadania na terenie obszaru kolejowego i w pociągach (lub innych pojazdach kolejowych) uzyskają prawo do 100 proc. ulgi na przejazdy środkami publicznego transportu zbiorowego na podstawie biletu jednorazowego.
W projekcie ustawy wprowadzono również przepis mówiący o obowiązku ochrony obszarów kolejowych. Z tego względu minister infrastruktury został zobowiązany do wskazania obszarów, obiektów i urządzeń, które będą wchodzić w skład infrastruktury kolejowej objętej obowiązkową ochroną.
W konsekwencji zaproponowanej regulacji zmieni się status pracowników PLK SA, którzy są funkcjonariuszami SOK. Po pozytywnym zaliczeniu postępowania kwalifikacyjnego osoby te zostaną funkcjonariuszami Policji. Ich dotychczasowy staż pracy w SOK zostanie wliczony do okresu służby w Policji. Dotyczyć to będzie wszystkich uprawnień związanych z tą służbą z wyjątkiem okresu, od którego zależy nabycie prawa do policyjnej emerytury.
Dla tych funkcjonariuszy SOK, którzy nie podejmą służby w Policji, przewidziano możliwość uzyskania kwalifikacji zawodowych w zakresie ochrony osób i mienia.
Zgodnie z projektem ustawy, policjanci wykonujący zadania na terenie obszaru kolejowego i w pociągach (lub innych pojazdach kolejowych) uzyskają prawo do 100 proc. ulgi na przejazdy środkami publicznego transportu zbiorowego na podstawie biletu jednorazowego.
W projekcie ustawy wprowadzono również przepis mówiący o obowiązku ochrony obszarów kolejowych. Z tego względu minister infrastruktury został zobowiązany do wskazania obszarów, obiektów i urządzeń, które będą wchodzić w skład infrastruktury kolejowej objętej obowiązkową ochroną.