Wnioski te wynikają z lektury projektu Stanowiska Rządu wobec dezyderatu nr 36 Komisji Nadzwyczajnej „Przyjazne Państwo” do spraw związanych z ograniczaniem biurokracji skierowanego do Rady Ministrów w sprawie nowelizacji przepisów prawnych dotyczących oświetlenia ulic. Jak podkreślono, obowiązek finansowania przez gminy oświetlenia ulicznego na wszystkie drogi znajdujące się na terytorium gminy (z wyjątkiem autostrad i dróg ekspresowych) nastąpił w wyniku zmian wprowadzonych w ustawie - Prawo energetyczne ustawą z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 80, poz. 526 z późn. zm). Jednak wraz z nałożeniem obowiązku zapewniono również źródło finansowania zadań poprzez zwiększenie udziału j.s.t. we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych oraz w subwencji ogólnej. Co więcej, oświetlenie dróg publicznych służy mieszkańcom gmin, a więc zaspokojenie tej potrzeby leży po stronie gminy. Jak podkreślono w projekcie stanowiska, „W przypadku ewentualnego przekazania finansowania oświetlenia dróg krajowych GDDKiA jako zarządcy dróg krajowych (…) wiązałoby się to z koniecznością przesunięcia środków finansowych z budżetów gmin do budżetu GDDKiA”.
Rząd ustosunkował się również do postulatu wprowadzenia zmian legislacyjnych pozwalających gminom na wybór podmiotu, któremu powierzą prowadzenie eksploatacji oświetlenia. Miałoby następować to nawet bez zgody przedsiębiorstwa energetycznego będącego właścicielem infrastruktury oświetleniowej. W ocenie Rządu, rozwiązanie takie jest sprzeczne z powszechnie obowiązującym prawem i prawem własności. Właściciel infrastruktury oświetleniowej ma pełne prawo do pobierania z niej pożytków i innych dochodów, natomiast gminy nie mogą bez jego zgody organizować przetargów na dostawę energii elektrycznej do celów oświetleniowych oraz na konserwację infrastruktury. Wszelkie rozbieżności i wątpliwości powinny być jednoznacznie wyjaśniane na drodze cywilno-prawnej, gdyż leży to w interesie obydwu stron: gmin i przedsiębiorstw energetycznych. Jeżeli gminy mają zastrzeżenia do praktyk przedsiębiorstw, zawsze mogą zwrócić się do Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Na podstawie: kwrist.mswia.gov.pl

Artykuł pochodzi z Serwisu Samorządowego www.lex.pl/samorzad