Elżbieta W. domagała się od burmistrza Lubartowa przekazania kserokopii opinii prawnej dotyczącej przeprowadzenia referendum w sprawie zagospodarowania miejscowego placu im. Józefa Piłsudskiego. Opinia dotyczyła kwestii związanych z uznaniem za nieważne głosów poparcia pod wnioskiem o przeprowadzenie referendum. Burmistrz odmówił, uzasadniając, że opinia nie jest informacją publiczną w rozumieniu art. 1 ust. 1 ustawy o dostępnie do informacji publicznej i nie podlega udostępnieniu. Zdaniem burmistrza o zakwalifikowaniu opinii prawnej do dokumentów podlegających udostępnieniu w trybie ustawy o informacji publicznej decyduje cel, w jakim została sporządzona. Dostęp do informacji publicznej obejmuje prawo żądania udzielenia informacji o faktach i stanach istniejących w chwili jej udzielania, nie zaś o zamiarach podejmowania określonych działań. Ponadto treść opinii oraz podjęte na jej podstawie decyzje były znane Elżbiecie W., bo uczestniczyła w pracach komisji ds. referendum jako obserwator.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie, rozpoznając skargę na bezczynność burmistrza, stwierdził, że opinia prawna sporządzona dla potrzeb załatwienia konkretnej sprawy czy spraw, jako dokument wewnętrzny służący załatwianiu spraw i wykonywaniu zadań organu, jest informacją publiczną.

 Źródło: Rzeczpospolita