W środę 2 kwietnia br. Sejm rozpatrywał sprawozdanie z wykonania ustawy o wychowaniu w trzeźwości.
Z informacji Ministerstwa Finansów wynika, że w ostatnich latach zwiększyła się liczba ujawnień przypadków przemytu lub nielegalnego obrotu wyrobami alkoholowymi, przy jednoczesnym spadku ilości zajętego alkoholu. Zjawisko potwierdzają dane statystyczne. Liczba dokonanych ujawnień (zarówno przemytu jak i nielegalnego obrotu wyrobami alkoholowymi) wzrosła w 2010 r. do 4.571 w stosunku do 4.040 w 2009 r.i 3.451 w 2008 r.
Ilość zajętego alkoholu (wyrobów spirytusowych różnego rodzaju) zmalała w 2010 r.do 261.900 litrów w stosunku do 497.921 w 2008 r.
Tendencja ta jest wynikiem dwóch czynników: zmiany taktyki grup przestępczych organizujących przemyt lub nielegalny obrót w kierunku rozdrobnienia partii towaru, w celu ograniczenia strat w przypadku ujawnienia, a także zmniejszeniu liczby ujawnień nielegalnych rozlewni alkoholu.
Od 2006 r. stale wzrastają wydatki gospodarstw domowych na alkohole. Od 2006 r. wskaźnik wzrostu tych wydatków (rok poprzedni = 100%) wynosi ok. 10% i jest zdecydowanie wyższy niż wskaźnik wzrostu spożycia, który jedynie w 2006 r. wynosił 10%,a w następnych latach kształtował się w granicach 4%. W 2009 r., pomimo spadku spożycia napojów alkoholowych, na skutek wzrostu cen wzrosły wydatki gospodarstw na alkohol o ponad 8%. W 2010 r. zaobserwowano dalszy wzrost wydatków na napoje alkoholowe.
Odnotowano także naruszenia zasad reklamy alkoholu. I tak nadawcy telewizyjni wyemitowali reklamy piwa przed godziną 20.00: TVP 1, TVP 2, TVN Meteo, Polsat sport, Planete, Kino Polska, TVN 24.
Kary za emisję piwa przed godz. 20.00 zostały nałożone na: POLSAT Sport za reklame piwa Wojak - 2 800 zł, TVN24 za reklamę Żubra - 7 476 zł,
Kontrola programów nadawców radiowych wykazała emisje reklamy piwa przed godz. 20.00 (naruszenie art. 16b ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji) w dwóch programach: Eska Warszawa i PR RR Warszawa.