Naczelny Sąd Administracyjny oddalił w czwartek 7 sierpnia skargę kasacyjną, w której obywatel domagał się udostępnienia danych dotyczących wszczynania postępowania karno skarbowego przed upływem terminu przedawnienia zaległości podatkowych.
Powód oddalenia skargi
Powodem było nie wykazanie istotnego interesu publicznego, który jest niezbędny, gdy organ musi przetwarzać żądane dane (art. 3 ust.1 pkt.1 ustawy o dostępie do informacji publicznej). Przepis ten stanowi, że prawo do informacji publicznej obejmuje uprawnienia do uzyskania informacji przetworzonej w takim zakresie, w jakim jest to szczególnie istotne dla interesu publicznego. Zdaniem sędzi Ireny Kamińskiej, gdyby do sprawy przyłączyły się organizacje społeczne na etapie orzekania w pierwszej instancji, można by uznać, że chodziło o ważny interes publiczny. Organizacje takie jak Helisńska Fundacja Praw Człowieka dołączyły dopiero na etapie skargi kasacyjnej, a sąd ocenia stan w memencie orzekania przez WSA. Zatem informacja przetworzona nie może być udostępniona. - Przepis z art. 3 miał na celu ograniczenie dostępu do informacji, jeśli interes publiczny nie byłby szczególnie ważny - dodała sędzia
Cel: sporządzenie raportu
W lipcu 2012 r. kancelaria podatkowa GWW Tax, przygotowała raport na temat nieprawidłowości w zakresie stosowania przepisów regulujących wszczynanie postępowania karno skarbowego przed upływem terminu przedawnienia zaległości podatkowych. W raporcie uprawdopodobniono istnienie nieprawidłowości polegających na instrumentalnym wszczynaniu postępowań w sprawach o przestępstwa skarbowe lub wykroczenia skarbowe, w związku z podejrzeniem popełnienia przestępstwa lub wykroczenia związanego z niewykonaniem zobowiązania podatkowego. Wszczęcie takiego postępowania zawiesza bieg terminu przedawnienia zaległości podatkowych.
WSA: charakter przetworzony jest barierą
Jeden z autorów raportu, Andrzej Ladziński, w trybie dostępu do informacji publicznej starał się uzyskać informacje pozwalające na zweryfikowanie tez zawartych w raporcie. Wystąpił do poszczególnych urzędów kontroli skarbowej z wnioskiem o udostępnienie informacji publicznej na temat wszczynanych postępowań. Większość urzędów odmówiła jednak udzielenia tej informacji. Andrzej Ladziński odwołał się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, który przyznał rację organom i stwierdził, że informacja żądana ma charakter przetworzony, a zatem jej udostępnienie obwarowane jest ustawowym obowiązkiem wykazania szczególnej doniosłości dla interesu publicznego. Co więcej, zdaniem sądów I instancji, obywatel chcący uzyskać taką informację musi wykazać, że posiada realny wpływ na funkcjonowanie określonych instytucji państwa w szerokim tego słowa znaczeniu.
Sygnatura akt I OSK 2577/13, wyrok NSA z 7 sierpnia 2014 r.
NSA: organizacje społeczne powinny wspierać skarżących od I instancji
Gdyby do sprawy przyłączyły się organizacje społeczne na etapie orzekania w pierwszej instancji, można by uznać, że chodziło o ważny interes publiczny - orzekł NSA oddalając skargę osoby, która sporządzała raport dla kancelarii prawnej o pułapkach urzędów skargowych nastawianych na podatników.