Nazwisko sędziego Huberta Zaremby znane jest m.in. z utrzymania w mocy rozstrzygnięcia sądu pierwszej instancji o umorzeniu postępowania wobec 11 osób, które według policji blokowały drogi podczas protestu w obronie sądów latem 2017 r. Podpisał się też pod apelem o szybką naprawę sądów po ośmiu latach rządów Zbigniewa Ziobry, likwidację neo-KRS, powołanie legalnej Rady i rozliczenie tych, którzy sprzeniewierzyli się sędziowskiemu ślubowaniu.

Wyznaczenie szóstego wiceprezesa SO w Warszawie wzbudziło wśród sędziów tego sądu sporo emocji, tym bardziej, że 6 września br. odbyło się spotkanie premiera Donalda Tuska i ministra sprawiedliwości prof. Adama Bodnara ze środowiskiem prawniczym, na którym przedstawiono założenia dotyczące statusu tzw. neo-sędziów. Tymczasem w warszawskim sądzie okręgowym trwają procedury związane ze zmianą przewodniczących wydziałów - w tym wydziału frankowego (przewodniczy mu sędzia dr Tomasz Niewiadomski).  

 

Jakie kompetencje ma nowy wiceprezes?

O nowego wiceprezesa zapytaliśmy kierownictwo SO, odpowiedź dostaliśmy 16 września z odesłaniem do informacji, które zawieszono na stronie sądu. Wynika z nich, że sędzia Zaremba ma odpowiadać za:

  • sprawowanie nadzoru nad Zespołem ds. nominacji sędziowskich przy XIX Wydziale Wizytacyjnym (zajmuje się on procesem nominacyjnym kandydatów ubiegających się o wolne stanowisko sędziego sądu rejonowego i sędziego sądu okręgowego, a także asesorów sądowych, którzy złożyli wniosek o powołanie na stanowisko sędziego sądu rejonowego);
  • sprawowanie nadzoru nad pracą Biura Podawczego, Biura Obsługi Interesantów i Czytelni akt Sądu Okręgowego w Warszawie w siedzibie przy al. „Solidarności” 127;
  • sprawowanie nadzoru nad Punktem Informacyjnym Krajowego Rejestru Karnego;
  • podejmowanie działań dotyczących obsady wolnych stanowisk sędziowskich w Sądzie Okręgowym w Warszawie oraz w sądach rejonowych w okręgu Sądu Okręgowego w  Warszawie;
  • przyjmowanie interesantów w sprawach skarg i wniosków w zakresie sprawowanego nadzoru;
  • rozpatrywanie, na podstawie odrębnego upoważnienia, skarg i wniosków dotyczących działalności nadzorowanych komórek;

Ma też zadania w zakresie:

Będzie też pełnił funkcję przewodniczącego Mazowieckiej Rady Terenowej do Spraw Społecznej Readaptacji i Pomocy Skazanym, a także wykonywał inne czynności zlecone mu przez prezesa Sądu Okręgowego.

Czytaj: Adwokat neo-sędzia trafi na stanowisko starszego asystenta sędziego >>

MS zaleceń nie wydało

Zapytaliśmy też Ministerstwo Sprawiedliwości, czy zalecało lub rekomendowało sądom wyznaczanie wiceprezesów zajmujących się kwestią związaną z przywracaniem standardów praworządności. Odpowiedź jest krótka.

 

- Ministerstwo Sprawiedliwości nie kierowało do sądów żadnych rekomendacji ani zaleceń w przedstawionej sprawie - wskazano.

 

Projekty dotyczące neo-sędziów na finiszu

Tymczasem prawie gotowy jest już projekt Komisji Kodyfikacyjnej Ustroju Sądownictwa i Prokuratury dotyczący m.in. statusu sędziów powołanych po 2018 r., przy udziale neo-KRS. Nad propozycjami zmian pracuje też Ministerstwo Sprawiedliwości.

Projekt opiera się na założeniu, że uchwały KRS, ukształtowanej na podstawie nowelizacji z grudnia 2017 r., są pozbawione mocy prawnej, bo neo-KRS, w związku z tym, że jej członków/sędziów powołuje Sejm, nie jest organem konstytucyjnym. To z kolei oznacza - jak mówi prof. Krystian Markiewicz, jej przewodniczący, że nie było wniosków KRS o powołanie poszczególnych sędziów do określonych sądów. Przywołuje też art. 179 Konstytucji, zgodnie z którym sędziowie są powoływani przez Prezydenta Rzeczypospolitej, na wniosek Krajowej Rady Sądownictwa, na czas nieoznaczony.

Czytaj: Czyściec dla zwykłych neo-sędziów, dyscyplinarka dla funkcyjnych - projekt na finiszu >>