Nazwisko sędziego Huberta Zaremby znane jest m.in. z utrzymania w mocy rozstrzygnięcia sądu pierwszej instancji o umorzeniu postępowania wobec 11 osób, które według policji blokowały drogi podczas protestu w obronie sądów latem 2017 r. Podpisał się też pod apelem o szybką naprawę sądów po ośmiu latach rządów Zbigniewa Ziobry, likwidację neo-KRS, powołanie legalnej Rady i rozliczenie tych, którzy sprzeniewierzyli się sędziowskiemu ślubowaniu.
Wyznaczenie szóstego wiceprezesa SO w Warszawie wzbudziło wśród sędziów tego sądu sporo emocji, tym bardziej, że 6 września br. odbyło się spotkanie premiera Donalda Tuska i ministra sprawiedliwości prof. Adama Bodnara ze środowiskiem prawniczym, na którym przedstawiono założenia dotyczące statusu tzw. neo-sędziów. Tymczasem w warszawskim sądzie okręgowym trwają procedury związane ze zmianą przewodniczących wydziałów - w tym wydziału frankowego (przewodniczy mu sędzia dr Tomasz Niewiadomski).
Jakie kompetencje ma nowy wiceprezes?
O nowego wiceprezesa zapytaliśmy kierownictwo SO, odpowiedź dostaliśmy 16 września z odesłaniem do informacji, które zawieszono na stronie sądu. Wynika z nich, że sędzia Zaremba ma odpowiadać za:
- sprawowanie nadzoru nad Zespołem ds. nominacji sędziowskich przy XIX Wydziale Wizytacyjnym (zajmuje się on procesem nominacyjnym kandydatów ubiegających się o wolne stanowisko sędziego sądu rejonowego i sędziego sądu okręgowego, a także asesorów sądowych, którzy złożyli wniosek o powołanie na stanowisko sędziego sądu rejonowego);
- sprawowanie nadzoru nad pracą Biura Podawczego, Biura Obsługi Interesantów i Czytelni akt Sądu Okręgowego w Warszawie w siedzibie przy al. „Solidarności” 127;
- sprawowanie nadzoru nad Punktem Informacyjnym Krajowego Rejestru Karnego;
- podejmowanie działań dotyczących obsady wolnych stanowisk sędziowskich w Sądzie Okręgowym w Warszawie oraz w sądach rejonowych w okręgu Sądu Okręgowego w Warszawie;
- przyjmowanie interesantów w sprawach skarg i wniosków w zakresie sprawowanego nadzoru;
- rozpatrywanie, na podstawie odrębnego upoważnienia, skarg i wniosków dotyczących działalności nadzorowanych komórek;
Ma też zadania w zakresie:
- reprezentacji Skarbu Państwa – Sądu Okręgowego w Warszawie przed organami egzekucyjnymi w zakresie wszczęcia i prowadzenia egzekucji na podstawie Rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 29 lipca 2016 r. w sprawie sposobu prowadzenia egzekucji grzywien i kar pieniężnych orzeczonych w postępowaniu cywilnym, a także kosztów sądowych w sprawach cywilnych, przysługujących Skarbowi Państwa oraz innych należności, w tym orzeczonych w postępowaniu karnym;
- rozkładania na raty, odraczania terminu spłaty, albo umarzania należności orzeczonych w postępowaniu przed sądami powszechnymi i Sądem Najwyższym;
- dokonywania potrącenia wierzytelności przysługujących Skarbowi Państwa – Sądowi Okręgowemu w Warszawie reprezentowanemu przez Prezesa Sądu Okręgowego w Warszawie od dłużników.
Będzie też pełnił funkcję przewodniczącego Mazowieckiej Rady Terenowej do Spraw Społecznej Readaptacji i Pomocy Skazanym, a także wykonywał inne czynności zlecone mu przez prezesa Sądu Okręgowego.
Czytaj: Adwokat neo-sędzia trafi na stanowisko starszego asystenta sędziego >>
MS zaleceń nie wydało
Zapytaliśmy też Ministerstwo Sprawiedliwości, czy zalecało lub rekomendowało sądom wyznaczanie wiceprezesów zajmujących się kwestią związaną z przywracaniem standardów praworządności. Odpowiedź jest krótka.
- Ministerstwo Sprawiedliwości nie kierowało do sądów żadnych rekomendacji ani zaleceń w przedstawionej sprawie - wskazano.
Projekty dotyczące neo-sędziów na finiszu
Tymczasem prawie gotowy jest już projekt Komisji Kodyfikacyjnej Ustroju Sądownictwa i Prokuratury dotyczący m.in. statusu sędziów powołanych po 2018 r., przy udziale neo-KRS. Nad propozycjami zmian pracuje też Ministerstwo Sprawiedliwości.
Projekt opiera się na założeniu, że uchwały KRS, ukształtowanej na podstawie nowelizacji z grudnia 2017 r., są pozbawione mocy prawnej, bo neo-KRS, w związku z tym, że jej członków/sędziów powołuje Sejm, nie jest organem konstytucyjnym. To z kolei oznacza - jak mówi prof. Krystian Markiewicz, jej przewodniczący, że nie było wniosków KRS o powołanie poszczególnych sędziów do określonych sądów. Przywołuje też art. 179 Konstytucji, zgodnie z którym sędziowie są powoływani przez Prezydenta Rzeczypospolitej, na wniosek Krajowej Rady Sądownictwa, na czas nieoznaczony.
Czytaj: Czyściec dla zwykłych neo-sędziów, dyscyplinarka dla funkcyjnych - projekt na finiszu >>
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Linki w tekście artykułu mogą odsyłać bezpośrednio do odpowiednich dokumentów w programie LEX. Aby móc przeglądać te dokumenty, konieczne jest zalogowanie się do programu. Dostęp do treści dokumentów w programie LEX jest zależny od posiadanych licencji.