Chodzi o dwa projekty - nowe Prawo o ustroju sądów powszechnych i przepisy wprowadzające. Nadal są na etapie opiniowania - ostatnio jednak prezes PiS Jarosław Kaczyński ponownie wskazał, że wkrótce zajmie się nimi Sejm. Zastrzeżenia ma jednak nawet - o czym pisaliśmy - Rada Legislacyjna przy premierze.

Czytaj: Było "zielone światło" jest czerwone - szanse na szybkie spłaszczenie struktury sądów maleją >>

Baza kadrowa i lokalowa zostanie

W myśl projektu Prawa o ustroju sądów powszechnych - art. 16 - sąd tworzy się dla jednej lub większej liczby gmin; w uzasadnionych przypadkach może być utworzony więcej niż jeden sąd okręgowy w obrębie tej samej gminy lub dla części gminy mającej status miasta na prawach powiatu oraz innych gmin.

 

 

Z kolei zgodnie z art. 17. par. 1. to minister sprawiedliwości, po zasięgnięciu opinii Krajowej Rady Sądownictwa, w drodze rozporządzenia, kierując się potrzebą zapewnienia racjonalnej organizacji sądownictwa, przez dostosowanie liczby sądów, ich wielkości i obszarów właściwości do zakresu obciążenia wpływem spraw, a także uwzględniając potrzebę zapewnienia sprawności postępowań sądowych, w celu zagwarantowania realizacji prawa obywatela do rozpoznania jego sprawy w rozsądnym terminie - tworzy i znosi sądy oraz ustala ich siedziby, obszary właściwości i zakres rozpoznawanych przez nie spraw, a także ustala podział sądów na izby wraz z zakresem rozpoznawanych przez nie spraw.

W rozporządzeniu wydawanym na tej podstawie może przekazać rozpoznawanie:

  • spraw własności intelektualnej, w tym z zakresu ochrony unijnych znaków towarowych i wzorów wspólnotowych;
  • spraw zgodności z prawdą oświadczeń lustracyjnych;
  • spraw w elektronicznym postępowaniu upominawczym;
  • wniosków o nadanie klauzuli wykonalności decyzjom wydanym przez Radę, Komisję Europejską, Europejski Bank Centralny, Urząd Harmonizacji w ramach Rynku Wewnętrznego oraz wyrokom Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej;
  • spraw o odebranie osoby podlegającej władzy rodzicielskiej lub pozostającej pod opieką prowadzonych na podstawie Konwencji dotyczącej cywilnych aspektów uprowadzenia dziecka za granicę, sporządzonej w Hadze dnia 25 października 1980 r. (Dz.U. z 1995 r. poz. 528 oraz z 1999 r. poz. 1085), zwanej dalej ,,konwencją haską z 1980 r.;
  • i określonych kategorii spraw innych niż te wymienione z obszaru właściwości jednego sądu innemu sądowi.

Równocześnie w uzasadnieniu wskazano, że założeniem konsolidacji sądów jest utrzymanie dotychczasowej bazy kadrowej i lokalowej, bez zmiany dotychczasowych faktycznych miejsc wykonywania pracy przez sędziów.  - Co do zasady wszyscy sędziowie i inni pracownicy będą mogli wykonywać obowiązki służbowe tam, gdzie dotychczas, jednakże w zmienionej strukturze - zapewniono.

Czytaj:
Sądy do spłaszczenia, więcej nadzoru nad sędziami, Izba Dyscyplinarna ma zostać >>

Spłaszczenie struktury sądów może doprowadzić do chaosu i dezorganizacji >>

Reforma reformą - a powstaje kolejny sąd rejonowy

Ministerstwo utworzenie Sądu Rejonowego w Czeladzi uzasadnia tym, że zgodnie z art. 10 ust. 1a u.s.p. sąd rejonowy tworzy się dla obszaru jednej lub większej liczby gmin zamieszkałych przez co najmniej 50 tys. mieszkańców, jeżeli łączna liczba spraw cywilnych, karnych oraz rodzinnych i nieletnich wpływających do istniejącego sądu rejonowego z obszaru tej gminy lub kilku gmin wynosi co najmniej 5 000 w ciągu roku kalendarzowego.

- Mające składać się na właściwość miejscową tworzonego Sądu Rejonowego w Czeladzi gminy: Czeladź, Bobrowniki i Wojkowice liczą łącznie 51 673 mieszkańców (dane GUS - stan na dzień 31.12.2021). Natomiast gminy Będzin i Psary mające pozostać we właściwości Sądu Rejonowego w Będzinie łącznie liczą 67 402 mieszkańców (dane GUS - stan na dzień 31.12.2021). Limit etatów w Sądzie Rejonowym w Będzinie wynosi 24 etaty sędziowskie/asesorskie, w tym 8 etatów w pionie cywilnym, 10 etatów w pionie karnym, 5 etatów w pionie rodzinnym i nieletnich oraz 1 etat w pionie pracy. Limit etatów referendarskich wynosi 8 etatów, w tym w pionie cywilnym 4 etaty, w pionie karnym 1 etat oraz 3 etaty w pionie ksiąg wieczystych - wskazano w uzasadnieniu.

 

Dodano, że limit etatów tworzonego Sądu Rejonowego w Czeladzi, powinien wynosić 9 etatów sędziowskich/asesorskich. - Przy czym obecne założenia szacunkowe zostaną poddane dokładnej analizie i po ustaleniu rzeczywistego poziomu obciążeń w wymienionych sądach etatyzacje te zostaną oznaczone zgodnie z potrzebami przedmiotowych jednostek - podkreślono.

Wskazano, że utworzenie Sądu Rejonowego w Czeladzi sprzyja realizacji zasady ułatwiania dostępu obywatela do jednostek wymiaru sprawiedliwości. - Miasto Czeladź odznacza się wyraźnie wyższym – w stosunku do Będzina – poziomem gęstości zaludnienia i zurbanizowania - podsumowano.