Zdaniem autorki, na szczególną uwagę zasługują zmiany w zakresie sprzedaży internetowej, które w wielu przypadkach skutkować będą zmianą dotychczas obowiązujących regulaminów sklepów internetowych.
W pierwszej kolejności ustawa nakłada na przedsiębiorców obowiązek informacyjny w dużo szerszym zakresie niż dotychczas. Przedsiębiorca zobowiązany będzie do poinformowania klienta m.in. o adresie pocztowym firmy, jej numerze rejestrowym, adresie e-mail, numerze telefonu, pod którym można się skontaktować ze sprzedającym, o łącznej cenie lub wynagrodzeniu za świadczenie wraz z podatkami, a gdy charakter przedmiotu świadczenia nie pozwala na wcześniejsze obliczenie ich wysokości - sposobie, w jaki będą one obliczane, a także opłatach za transport, dostarczenie, usługi pocztowe oraz innych kosztach.
Wszystkich informacji wymienionych w ustawie przedsiębiorca będzie musiał udzielić
w sposób odpowiadający rodzajowi użytego środka porozumiewania się na odległość,
w sposób czytelny i wyrażony prostym językiem, co oznacza w wielu przypadkach zmiany regulaminów sklepów internetowych.
Dodatkowo, przedsiębiorca sprzedający towar lub oferujący usługi przez Internet będzie musiał zapewnić, aby w momencie składania drogą elektroniczną zamówienia klient wyraźnie potwierdził, że zdaje sobie sprawę iż zamówienie pociąga za sobą obowiązek zapłaty. Jeżeli w celu złożenia zamówienia wymagane jest aktywowanie przycisku, musi być on oznaczone w łatwy i czytelny sposób np. przy użyciu słów „zamówienie
z obowiązkiem zapłaty”. Przepisy mają na celu uniemożliwienie wyłudzenia od klientów pieniędzy poprzez zamieszczanie informacji o wymaganych płatnościach w wielostronicowym regulaminie, z którym nie zawsze klient się zapoznaje. Po wejściu
w życie nowych przepisów klient nie będzie musiał ponosić żadnych opłat lub kosztów dodatkowych, jeżeli nie zostanie o nich odpowiednio poinformowany przed złożeniem zamówienia.
Jeżeli natomiast przedsiębiorca zaproponuje konsumentowi zawarcie umowy przez telefon, oświadczenie konsumenta o zawarciu umowy będzie skuteczne, jeżeli zostało utrwalone na papierze lub innym trwałym nośniku po otrzymaniu potwierdzenia od przedsiębiorcy.
Jedna z ważniejszych zmian odnosi się do prawa odstąpienia od umowy. W przypadku zakupu dokonanego w Internecie klientowi będzie przysługiwać prawo do odstąpienia od umowy bez podawania przyczyny w ciągu 14 dni od otrzymania zamówionego towaru (obecnie 10 dni). Niepoinformowanie klienta o prawie do zwrotu towaru będzie skutkowało tym, że kupujący automatycznie będzie miał aż 12 miesięcy na rezygnację z zakupu.
W razie odstąpienia przez klienta od umowy, oprócz ceny towaru przedsiębiorca będzie musiał zwrócić mu również kwotę otrzymaną na pokrycie kosztów dostarczenia produktu.
W związku ze zmianami wprowadzającymi obowiązek informowania klienta o jego prawie do rozwiązania umowy bez poniesienia żadnych konsekwencji (prawnych i materialnych), konieczne będzie w wielu przypadkach opracowanie nowych regulaminów sklepów internetowych. Jednocześnie nowe regulacje będą mają na celu ochronę praw konsumentów, zarówno kupujących w tradycyjny sposób, jak i tych dokonujących transakcji przez Internet.

Autorka: Agnieszka Stawicka
, aplikant radcowski w kancelarii WBW Weremczuk Bobeł & Wspólnicy.