Nowy pakiet wyjaśnia kluczowe zasady pomocy państwa i wprowadza zróżnicowane i proporcjonalne podejście: w stosunku do tego typu usług o niewielkim zakresie, o zasięgu lokalnym lub o wymiarze społecznym stosowane będą prostsze zasady, natomiast duże sprawy będą bardziej szczegółowo badane pod względem kwestii konkurencji.
Nowy pakiet składa się z czterech instrumentów, które będą miały zastosowanie do wszystkich władz (krajowych, regionalnych i lokalnych) przyznających rekompensaty z tytułu świadczenia usług w ogólnym interesie gospodarczym:

   1) nowego komunikatu wyjaśniającego podstawowe pojęcia pomocy państwa, mające znaczenie w przypadku usług świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym, takie jak pojęcie pomocy, usług świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym, działalności gospodarczej, ujednolicenia procedur zamówień publicznych i braku pomocy, itd.;

   2) zmienionej decyzji zwalniającej państwa członkowskie z obowiązku zgłaszania Komisji rekompensaty z tytułu świadczenia usług publicznych w przypadku pewnych kategorii omawianych usług. Zwolnienie to rozszerzono ze szpitali i mieszkalnictwa socjalnego na znacznie szerszy zakres usług społecznych, obniżono natomiast próg wysokości rekompensaty, w przypadku którego wymagane jest zgłoszenie w przypadku innych rodzajów przedmiotowych usług. Próg zgłoszenia obniżono z 30 mln euro do 15 mln euro, co było wynikiem uwzględniania obaw zainteresowanych stron, że w przypadku poprzedniego progu, bardzo duże kontrakty w ważnych dziedzinach rynku wewnętrznego były wyłączone z zakresu kontroli Komisji;

3) zmienionych ram oceny dużych kwot rekompensat przyznanych podmiotom spoza sektora usług społecznych. Przypadki takie muszą być zgłaszane Komisji i, jeśli spełniają określone kryteria, mogą zostać uznane za zgodne z zasadami. Nowe zasady wprowadzają przede wszystkim bardziej precyzyjne metody określania kwoty rekompensaty, wymóg, aby państwa członkowskie wprowadziły do mechanizmów rekompensaty zachęty do podniesienia wydajności, wymóg zgodności z unijnymi zasadami udzielania zamówień publicznych oraz równego traktowania podmiotów świadczących tę samą usługę przy ustalaniu wysokości rekompensaty. Komisja może ponadto wymagać od państw członkowskich przyjęcia środków, które ograniczyłyby antykonkurencyjne skutki niektórych rekompensat, z którymi wiąże się szczególnie duże zagrożenie zakłócenia konkurencji na rynku wewnętrznym.

Czwartym instrumentem ma być nowy wniosek w sprawie rozporządzenia de minimis, zgodnie z którym rekompensata poniżej pewnego progu nie podlega kontroli w kontekście pomocy państwa. Planuje się, że rozporządzenie to zostanie przyjęte wiosną przyszłego roku po zakończeniu ostatecznej rundy konsultacji.
Nowe przepisy mają zastąpić dotychczasowy pakiet regulacyjny, w tym m.in. decyzję Komisji nr 2005/842/WE z dnia 28 listopada 2005 r. w sprawie stosowania art. 86 ust. 2 Traktatu WE do pomocy państwa w formie rekompensaty z tytułu świadczenia usług publicznych, przyznawanej przedsiębiorstwom zobowiązanym do zarządzania usługami świadczonymi w ogólnym interesie gospodarczym (Dz. Urz. WE L 312 z 29.11.2005, s. 67) oraz informację Komisji w sprawie wspólnotowych ram dotyczących pomocy państwa w formie rekompensaty z tytułu świadczenia usług publicznych (Dz. Urz. WE C 297 z 29.11.2005, s. 4).

Artykuł pochodzi z programu System Informacji Prawnej LEX on-line