Tegoroczny raport Future Ready Lawyer zbliża się wielkimi krokami. Z ubiegłorocznego badania wynikało natomiast, że aż 73 proc. badanych prawników prognozowało, że kancelarie będą wprowadzać ułatwienia związane ze sztuczną inteligencją. 87 proc. widziało - jak w latach wcześniejszych - potencjał w nowych technologiach, które mają służyć m.in. zwiększaniu wydajności, ale też, co istotne, są odpowiedzią na potrzeby klienta.

Narzędzia ułatwiające pracę prawnika - m.in. LEX 360, LEX Kancelaria Prawna, LegalDesk i Legal Alert są też przedmiotem współpracy pomiędzy Wolters Kluwer Polska a Krajową Izbą Radców Prawnych, która kontynuowana jest od wielu miesięcy. To nie tylko oferta programów, ale też specjalny dostęp do LEX-a podczas kolokwiów aplikanckich i szkolenia, w tym również te dotyczące tematyki LegalTech. - Jesteśmy wieloletnim partnerem Krajowej Izby Radców Prawnych i z dumą wspieramy środowisko radcowskie w Polsce. Wierzę, że w ciągu wielu lat działalności udało się nam zbudować pozycję zaufanego partnera dla tej branży. Nasza współpraca jest już ugruntowana i w sposób szczególny wspiera najmniejsze podmioty oraz te, które dopiero stawiają pierwsze kroki na rynku kancelarii prawnych. Dzięki narzędziom oferowanym przez Wolters Kluwer Polska mogą one rozwijać się i konkurować na równych zasadach z większymi graczami - zaznacza Włodzimierz Albin, prezes Wolters Kluwer Polska.

Czytaj: Sztuczna inteligencja, nowe technologie, talent - trzy kluczowe trendy dla prawników >>

 

Radca prawny ma trzymać rękę na pulsie

Zdaniem Włodzimierza Chróścika, Prezesa Krajowej Rady Radców Prawnych, każdy radca prawny, który chce trzymać rękę na pulsie rynku usług prawnych, powinien śledzić rozwój nowych technologii i korzystać z tych narzędzi w zakresie swoich potrzeb i możliwości. - Zmierzamy w kierunku, w którym nowe narzędzia AI staną się standardem w optymalizacji pracy prawników, w automatyzacji rutynowych zadań, realizacji procesów zarządczych. O ile dzisiaj to ciągle jeszcze narzędzie budowania przewagi konkurencyjnej, to za kilka lat bez korzystania z AI trudno będzie wejść na rynek- zaznacza. 

Wskazuje równocześnie, że wiele z tych technologii to rozwiązania multifunkcyjne, które działają jak szwajcarski scyzoryk. - Jeden ekosystem integruje wiele funkcji, ułatwiając zarządzanie kancelarią. Dzięki temu nie trzeba inwestować w wiele oddzielnych programów, a całość staje się bardziej ekonomiczna i łatwiejsza w obsłudze. Oczywiście małe kancelarie, choćby ze względu na skalę działania, nie potrzebują tych narzędzi tak pilnie, ale jeśli chcą rozwijać biznes, stawać się bardziej konkurencyjne, z pewnością powinny zacząć się z nimi zaprzyjaźniać - dodaje.

Zwraca na to też uwagę Aleksandra Gibuła, wiceprezes Krajowej Rady Radców Prawnych.  - Multifunkcjonalność radców prawnych, w znaczeniu umiejętności oraz korzystania z różnych możliwości i narzędzi technicznych jest obecnie wysoce pożądana. Bez niej ciężko by było wykonywać zawód - mówi. Jak dodaje, radcy powinni być doskonałymi specjalistami w danym obszarze prawa. - Biorąc pod uwagę wieloprzedmiotowość dziedzin prawa, nie jesteśmy w stanie być ekspertami w każdej dziedzinie. Dlatego ważny jest pewien rodzaj specjalizacji w tym znaczeniu, że zajmujemy się tą dziedziną prawą, w której najlepiej się czujemy i poruszamy. Natomiast - co istotne - wiedza prawna musi być uzupełniona umiejętnościami technicznymi, umiejętnościami posługiwania się narzędziami informatycznymi, takimi właśnie jak dostępne systemy prawne, ale też i inne technologie pomocne w wykonywaniu zawodu i tym samym służące zaspokajaniu potrzeb naszych klientów - zaznacza.

Wiceprezes zaznacza, że chodzi nie tylko o komunikację z klientami, ale też z wymiarem sprawiedliwości, sądami, prokuraturami i inne elementy z obszaru technicznego. - Dzięki którym świadczenie przez nas pomocy prawnej jest efektywniejsze - podsumowuje.

 

Jakie rozwiązanie? Zależy od działalności

Michał Korwek, radca prawny, prezes zarządu Fundacji Subsidio Venire, zaznacza, że to, z jakich narzędzi radca prawny będzie korzystał zależy od wybranej przez niego ścieżki drogi zawodowej i prowadzonej działalności.

- Bo jeżeli to będzie kancelaria w mniejszej miejscowości, gdzie trudniej się specjalizować, to zakres działalności będzie bardziej ogólny i do tego też należy dobrać programy, rozwiązania technologiczne, które będą to ułatwiać. W większych miastach można się specjalizować - np. w zakresie prawa nowych technologii, prawa bankowego, prawa rodzinnego i do tych specjalizacji można znaleźć dedykowane programy obsługi kancelarii, jak i programy prawnicze. Czyli dużo zależy od formy, od miejsca działalności. Ważne są zarówno programy prawnicze ułatwiające pracę, pozyskiwanie informacji, wyszukiwanie potrzebnych np. komentarzy, glos i orzeczeń, ale i programy ułatwiające zarządzanie czasem, kancelarią, obieg dokumentów itp.  - wskazuje.

Jak dodaje, młody prawnik, który stawia pierwsze kroki na rynku, wybierając potrzebne mu narzędzia, powinien przede wszystkim zastanowić się nad tym, czym będzie się zajmował, gdzie, w czym specjalizował i na tej podstawie, dopiero wtedy może je do siebie dopasować.  - Informatyzacji w pracy prawnika obecnie nie można uniknąć, biorąc choćby pod uwagę znaczenie portalu informacyjnego sądu, e-rozprawy, zbliżające się e-doręczenia, w końcu podejście klientów do nowych technologii. Zresztą wiąże się to z wieloma korzyściami. Takie narzędzia ułatwiają, usprawniają pracę, wiążą się z oszczędnością czasu i lepszą jakościowo pracą, bo radca może w łatwy sposób sprawdzić orzeczenia, komentarze do określonych przepisów prawnych - wskazuje.

 

Intuicyjne, proste w obsłudze?

A jakie powinny być cechy takiego narzędzia? Mec. Korwek zaznacza, że powinno być proste w obsłudze, intuicyjne i umożliwiać poruszanie się po dużych zasobach danych.

- Gdyby jeszcze było wspomagane przez sztuczną inteligencję, to byłoby to dodatkowe ułatwienie. Oczywiście cena jest ważna, ale trzeba pamiętać, że inwestycja w tym zakresie się zwróci - podsumowuje. 

Na znaczenie AI zwraca uwagę też prezes Chróścik. - Jesteśmy dzień po premierze Chata GPT 4o i widzimy wyraźnie, że sama sztuczna inteligencja zmienia reguły gry, stając się dla radców prawnych zarówno ogromną szansą, jak i sporym zagrożeniem. Profesjonalni pełnomocnicy dostrzegają znacznie więcej ograniczeń korzystania ze sztucznej inteligencji w pracy niż użytkownicy z innych branż, ale nie zmienia to faktu, że za kilka lat trudno będzie sobie wyobrazić rynek bez tego narzędzia. AI jest zdolna analizować dane i prognozować wyniki procesów, automatyzować przeszukiwanie dokumentów, tworzenie raportów, może wspierać w podejmowaniu decyzji. To kuszące wsparcie, ale ciągle bywa zawodne. Dlatego dużym wyzwaniem dla prawników będzie wypracowanie ograniczonego zaufania do algorytmów, które przecież czasem się mylą, osłabiają naszą czujność i powodują, że nie rozwijamy własnych umiejętności. Warto więc myśleć o nowych technologiach, zwłaszcza AI, jako o sojuszniku, pomocniku, a nie zastępcy w ważnych zadaniach - dodaje.

Prezes Wolters Kluwer Polska zastrzega, że wydawnictwo dba o stały rozwój oferowanych produktów w oparciu o innowacyjne rozwiązania LegalTech oraz możliwości, jakie daje zastosowanie właśnie sztucznej inteligencji m.in. w analizie orzecznictwa. - Pragniemy sprostać nawet najbardziej wymagającym oczekiwaniom. Nieprzerwanie dążymy do tego, aby praca z LEX-em oraz narzędziami LegalDesk czy Legal Alert miała pozytywne przełożenie na profesjonalizm i efektywność pracy. Dodatkowo, dzięki bogatej ofercie szkoleniowej, aktywnie wspieramy rozwój zawodowy radców prawnych i aplikantów radcowskich - podsumowuje.

 

Potrzeby klient kształtują ofertę

- Środowisko radcowskie jest bardzo ważną, wymagającą i bardzo ciekawą grupą użytkowników dla Wolters Kluwer Polska. Przede wszystkim dlatego, że jest liczna i rozwija się bardzo szybko - co roku do zawodu wchodzi kilka tysięcy radców prawnych młodego pokolenia. Po drugie operuje na rynkach, które my również obsługujemy - w biznesie, w samorządzie, administracji, w wymiarze sprawiedliwości - tu też są nasi inni klienci. I po trzecia jest to grupa, która ma bardzo różnorodne zainteresowania i potrzeby, dzięki czemu wiemy jak rozwijać nasze produkty - mówi Alicja Pollesch, członek zarządu Wolters Kluwer Polska, dyrektor Strategii, Rozwoju Biznesu i Marketingu.

I dodaje, że te potrzeby ze strony radców prawnych są inspiracją do tworzenia rozwiązań zarówno narzędziowych jak i research-owych takich jak przykładowo LEX. - Teraz mamy do zaoferowania środowisku radcowskiemu ofertę LEX 360, która obejmuje LEX-a ale też możliwość korzystania z rozwiązań narzędziowych do zarządzania kancelarią czyli produktu LegalDesk oraz produktu ułatwiającego kontakt z klientami czyli Legal Alert. A ponadto proponujemy środowisku radcowskiemu rozwiązanie związane z orzecznictwem czyli Kompas Orzeczniczy 2.0. - podsumowuje.