Zespół projektowy złożony z ekspertów PKPP Lewiatan, NSZZ Solidarność i Deloitte przez półtora roku prac analityczno-badawczych skupiał się na wypracowaniu narzędzi, które pomogą firmom w Polsce w inicjowaniu i realizacji działań społecznie odpowiedzialnych zintegrowanych z ich strategiami biznesowymi.
Pierwsze z nich – Metodyka oceny Dobrych Praktyk CSR, została oddana firmom do użytku w kwietniu 2010 roku. Podpowiada ono, jak realizować konkretne działania CSR w sposób biznesowy. Drugie rozwiązanie – Model rozwoju społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstwa, przetestowany przez 10 firm, wskazuje kompleksowe podejście do zarządzania społeczną odpowiedzialnością w organizacji. Służy on do samooceny, na jakim poziomie dojrzałości CSR-owej znajdują się poszczególne procesy biznesowe w firmie, oraz pozwala zaplanować dochodzenie do wyższych etapów społecznej odpowiedzialności.
„Dotychczasowe podejście biznesu w Polsce do CSR , oparte głównie na motywacji wizerunkowej, to była wersja 1.0. Teraz pora na wyższy etap, na zespolenie działań społecznie odpowiedzialnych ze strategią biznesu, by dzięki temu osiągać przewagę konkurencyjną na rynku. Poza tym polityka CSR nie może być wybiórcza, musi przenikać wszystkie procesy biznesowe w firmie. To w sumie składa się na CSR 2.0. Pora, by te korzyści dostrzegły polskie przedsiębiorstwa”- mówi Zbigniew Gajewski, główny koordynator projektu i z-ca dyrektora generalnego PKPP Lewiatan.
Zarówno doświadczenia zdobyte przez partnerów w trakcie projektu, jak i badania przeprowadzone na największych polskich przedsiębiorstwach przez PKPP Lewiatan oraz Deloitte wskazują, że przy wysokim stopniu pozytywnych deklaracji tylko niewielki odsetek zarządów dużych firm w Polsce traktuje CSR jako narzędzie do zarządzania przedsiębiorstwem. W dobie rosnącego znaczenia odpowiedzialności społecznej firm na rynkach Europy zachodniej, zwłaszcza po kryzysie, większość firm polskich wydaje się dość mocno opóźniona we wdrażaniu działań CSR, które na zachodzie są już standardem.
Skonstruowany i przetestowany przez partnerów model jest narzędziem pozwalającym przeanalizować, zaplanować, a na końcu wdrożyć taką politykę CSR, która z jednej stronny będzie gwarantowała osiąganie celów strategicznych firmy, a z drugiej będzie spójna ze światowymi trendami i wymaganiami w tym zakresie. Cztery etapy modelu pozwalają segmentować dojrzałość CSR-ową firmy według stopnia jej zaangażowania: „podążający za…”, „aspirujący”, „lider” oraz „innowator”. Wymogi na każdym z tych etapów zostały bardzo dokładnie opisane. Dzięki temu menedżerowie odpowiedzialni za poszczególne procesy biznesowe wiedzą, jakie działania powinni podjąć na każdym z etapów opisanych w modelu.
„Doświadczenia firm, które testowały model, wskazują na wielką użyteczność tego narzędzia, nie tylko do diagnozowania stanu zaawansowania firmy we wdrażaniu procesów CSR-owych, ale przede wszystkim do zainicjowania wewnętrznej dyskusji na poziomie zarządu, o tym, jak w sposób odpowiedzialny społecznie rozwijać i wzmacniać biznes. Ten edukacyjny element jest bezcenny dla firm polskich, które w ogromnej większości poszukują dopiero swojej tożsamości w zakresie CSR. Uczą się odpowiedzialności społecznej jako narzędzia do zarządzania i funkcjonowania zgodnie z koncepcją zrównoważonego rozwoju”- mówi Jacek Kuchenbeker, menedżer w zespole zarządzania ryzykiem firmy Deloitte.
Kluczem do sukcesu jest sformalizowanie polityki CSR i ujęcie jej w strategii działania firmy oraz zadbanie, aby odpowiadała za nią cała firma, nie tylko menadżer ds. CSR. Punktem wyjścia do nowych zobowiązań wobec interesariuszy powinna być działalność zgodna z prawem, a sposobem ustalania nowych zobowiązań powinien być dialog społeczny. Niezbędna jest także transparentność wszystkich podejmowanych przedsięwzięć.
„Firma musi być społecznie odpowiedzialna we wszystkich obszarach swojej działalności. Nie może traktować idei CSR wybiórczo. Na przykład nie może szczycić się mianem odpowiedzialnego przedsiębiorstwo, które wspiera akcje dobroczynne, wprowadza innowacyjne rozwiązania w sferze nowych technologii czy administracji, ma ekologiczne podejście do swojego biznesu, ale nie respektuje praw pracowników. CSR nie może być charytatywnym wybielaczem wizerunku” – podkreśla Jacek Rybicki, sekretarz Komisji Krajowej NSZZ Solidarność.
Wyniki projektu zostały przedstawione podczas konferencji, która odbyła się 14 września 2010 roku. Spotkanie zorganizowano we współpracy z Ministerstwem Gospodarki, pod honorowym patronatem wicepremiera Waldemara Pawlaka.
Źródło: Deloitte