W dniu 11 czerwca 2010 r. Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji wydał rozporządzenie zmieniające rozporządzenie Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 19 października 2006 r. w sprawie spisu wyborców w wyborach do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw (Dz. U. Nr 191, poz. 1417). Nowe przepisy służą dostosowaniu zasad sporządzenia i prowadzenia spisów wyborców do zmian w ustawie Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw (Dz. U. z 2003 r. Nr 159, poz. 1547 ze zm., dalej jako ordynacja) oraz w ustawie o bezpośrednim wyborze wójta, burmistrza i prezydenta miasta (Dz. U. z 2002 r. Nr 113, poz. 984 ze zm.).
W zmienianym rozporządzeniu wprowadzono obowiązek odnotowania w spisie wyborców, w polu „Uwagi” faktu cofnięcia lub wygaśnięcia pełnomocnictwa do głosowania udzielanego na podstawie art. 40a ordynacji. Analogicznie należy postępować, gdy pełnomocnictwo zostało cofnięte lub wygasło po sporządzeniu spisu wyborców.
Kolejna zmiana dotyczy aktualizowania spisu wyborców – z chwilą wejścia w życie rozporządzenia dopisywani będą również wyborcy niepełnosprawni, którzy złożą wniosek o możliwość głosowania w wybranym przez nich obwodzie głosowania z lokalami dostosowanymi do potrzeb wyborców niepełnosprawnych. Możliwość taką przewiduje art. 34a ust. 1 ordynacji. Fakt ten należy zarejestrować dokonując odpowiedniego wpisu w polu „Uwagi” formularza spisu.
Rozporządzenie opublikowane zostało w Dz. U. Nr 121, poz. 821 i wchodzi w życie 21 lipca 2010 r.
Patryk Ciurak
Artykuł pochodzi z Serwisu Samorządowego www.lex.pl/samorzad