Poszerza się katalog osób uprawnionych do wpisu na listę adwokatów bez konieczności odbycia aplikacji adwokackiej i złożenia egzaminu adwokackiego o osoby pracujące przy tworzeniu aktów prawnych. Proponuje się skrócenie o dwa lata (z pięciu do trzech lat) wymaganego okresu stażu na określonych stanowiskach (m.in. referendarza sądowego, asystenta sędziego, asystenta prokuratora, czy też bezpośrednio związanych ze świadczeniem pomocy prawnej na rzecz urzędów organów władzy publicznej, w których byli zatrudnieni) jaki umożliwia przystąpienie do egzaminu adwokackiego bez wymogu odbycia aplikacji. Ponadto proponuje się skrócenie o cztery lata okresu, w którym można nabyć uprawnienie do przystąpienia do egzaminu adwokackiego w przypadku osób, które ukończyły studia wyższe prawnicze i wykonywały wymagające wiedzy prawniczej czynności bezpośrednio związane ze świadczeniem pomocy prawnej w kancelariach adwokackich lub radcy prawnego lub na rzecz urzędów organów władzy publicznej. Dodatkowo poszerza się katalog osób uprawnionych do przystąpienia do egzaminu adwokackiego bez wymogu odbycia aplikacji o osoby pracujące przy tworzeniu aktów prawnych (legislatorzy). Zmiana ta jest spowodowana ujednoliceniem zasad dostępu do zawodów zaufania publicznego: adwokata, radcy prawnego, notariusza czy komornika. Skróceniu ulega również czas trwania aplikacji adwokackiej, proponuje się aby okres aplikacji wynosił dwa lata. Ponadto wprowadza się zmiany, które mają na celu likwidację części testowej egzaminu adwokackiego, dlatego też modyfikacji uległy wszystkie przepisy dotyczące przygotowania egzaminu i jego oceny. W nowym kształcie egzamin adwokacki będzie składał się z pięciu części (pięciu zadań z zakresu prawa karnego, cywilnego, gospodarczego i administracyjnego oraz z zakresu zasad wykonywania zawodu). Znosi się również obowiązek powołania zastępców członków komisji egzaminacyjnej.
Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom samorządu zawodowego adwokatów w projekcie ustawy zaproponowano rozwiązania mające na celu wyznaczenie ram czasowych dla pozostawania osoby, która odbyła aplikację adwokacką, aplikantem adwokackim. Zaproponowane zmiany jednoznacznie wskazują, do którego momentu aplikant może zastępować przed sądem swojego patrona, jak również w jakim przypadku rada może skreślić aplikanta z listy. Zmiany te zniosą również barierę dla aplikantów w zakresie świadczenia pomocy prawnej, ponieważ brak jasnych przepisów w zakresie statusu aplikanta po zdanym
egzaminie zawodowym, powodował, że sądy niejednokrotnie nie dopuszczały możliwości zastępowania patrona przez aplikanta po odbyciu aplikacji.
Niezależnie od powyższych zmian, związanych bezpośrednio z ułatwieniem dostępu do zawodu adwokata, proponuje się także zmianę mającą na celu rozwiązanie kwestii związanych z prowadzeniem działalności pro bono przez adwokatów.
Natomiast do ustawy z 6 lipca 1982 r. o radcach prawnych wprowadza się analogiczne zmiany dotyczące radców.