Była to V edycja badania, którą na zlecenie Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji przeprowadził instytut badawczy ARC Rynek i Opinia. O wypełnienie ankiety poproszono 2571 urzędów. Ostatecznie w badaniu wzięły udział 1802 urzędy.  W porównaniu do ubiegłych lat, wysokość wydatków na informatyzację uległa nieznacznemu obniżeniu. Urzędy średnio przeznaczały na ten cel 1,25 proc. swojego budżetu. Rok wcześniej było to 1,4 proc.

Jak wynika z raportu, najpopularniejszym rodzajem połączenia z Internetem jest połączenie szerokopasmowe o przepustowości 2 Mb/s lub większej. W 2008 r. posiadało je 3/4 urzędów. Prawie 20 proc. urzędów wykorzystywało połączenia bezprzewodowe. Znacząco wzrósł odsetek urzędów stosujących elektroniczny obieg dokumentów. W 2008 roku rozwiązanie takie stosowało łącznie około 40 proc. urzędów. W 2007 roku odsetek ten wyniósł 23,1 proc. Przekazywanie dokumentów drogą elektroniczną do systemów innych urzędów poprzez elektroniczny obieg dokumentów było w ubiegłym roku możliwe w przypadku 25,7 proc. urzędów, które stosowały takie rozwiązanie - informuje MSWiA.

Niewiele się zmieniło w kwestii działających na terenie gmin Publicznych Punktów Dostępu do Internetu. Ich liczba w 2008 roku była zbliżona do liczby zanotowanej w roku 2007. Na terenie około 20 proc. gmin działał 1 PIAP. Natomiast ponad połowa gmin w 2008 roku nie posiadała żadnego PIAPu (56,4 proc.). W ankiecie pytano również o Biuletyn Informacji Publicznej. Z badania wynika, że w 2008 roku prawie wszystkie urzędy posiadały stronę BIP. Rośnie liczba jednostek, w których obsługa strony jest zlecana firmie zewnętrznej. W badanym okresie z możliwości takiej korzystało 74,9 proc. urzędów.

Wzrósł również odsetek urzędów posiadających stronę WWW. Większość ankietowanych posiadała własną stronę internetową (94%). Jak informuje resort, zdecydowanie wzrosła w urzędach częstość stosowania mechanizmów uwierzytelniania odbiorcy. Najczęściej stosowaną metodą zabezpieczania był podpis elektroniczny - stosowano go w 76,7 proc. urzędów. Coraz więcej urzędów oferuje obywatelom możliwość pobierania ze strony formularzy (z 77 proc. w 2007 r. do 80,8 proc. badanych w 2008 r.) oraz możliwość odsyłania wypełnionych formularzy przez Internet (z 11,6 proc. do 22,5 proc.). Wzrosła też liczba urzędów, gdzie istnieje możliwość załatwiania całości spraw wyłącznie drogą elektroniczną (z 2,1 proc. do 6,3 proc.).

(Źródło: MSWiA/KW)