Nowelizacja ustawy o podatku od towarów i usług wprowadziła w 2008 r. zmiany zasad opodatkowania usług realizowanych na terenach portów morskich. Obecnie m.in. ładowanie, przeładunek, liczenie, ważenie, kontrola jakości objęte są 23-proc. VAT-em. – Zmiana ta to dla polskich portów dodatkowa bariera w konkurowaniu o przeładunki. Część firm importowych wybiera inne, niż polskie, porty UE i tam dokonuje m.in. odpraw celnych – wyjaśnia wicepremier, minister gospodarki Waldemar Pawlak. Ministerstwo Finansów uzasadnia, że takie posunięcie było podyktowane orzeczeniem Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości.
Ministerstwo Gospodarki, po otrzymaniu uchwały Sejmiku Województwa Zachodniopomorskiego wyrażającego dezaprobatę wobec zmiany w ustawie, dokonało szczegółowej analizy uzasadnienia powyższego orzeczenia ETS. – Przeprowadzona analiza pozwala wnioskować, że wprowadzenie w 2007 r. tak daleko idących zmian w ustawie o podatku od towarów i usług nie było konieczne. Te same usługi objęte w polskich portach podstawową stawką VAT, w krajach unijnych, np. we Włoszech i Belgii, są objęte stawką preferencyjną – podkreśla wicepremier.
Jak peryzpomina MG, w listopadzie 2010 r. minister gospodarki podjął próbę zmiany tego stanu rzeczy przy okazji nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług przekazując swoją propozycję na posiedzeniu Komitetu Rady Ministrów oraz podczas posiedzenia rządu. Rada Ministrów zdecydowała, że ta sprawa będzie wyjaśniana w toku prac sejmowych. W związku z tym, z inicjatywy wicepremiera Pawlaka, poseł Polskiego Stronnictwa Ludowego Wiesław Rygiel zgłosił poprawkę do obecnie nowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług. Projekt ustawy jest obecnie po drugim czytaniu w Sejmie i został skierowany do prac w Komisji Finansów Publicznych.