Jak informuje Wydział Informacji resortu, szczegółowe zadania tego projektu to:
- opracowanie i dystrybucja materiałów informacyjno-edukacyjnych na temat wymiaru sprawiedliwości oraz praw obywatela w sądzie i prokuraturze,
- spotkania edukacyjne dotyczące funkcjonowania wymiaru sprawiedliwości, dla młodzieży szkół średnich i studentów,
- przygotowanie nowego wydawnictwa prezentującego problemy i reformę sądownictwa,
- rozwój sieci punktów obsługi interesantów w sądach powszechnych,
- upowszechnianie informacji na temat alternatywnych sposobów rozwiązywania sporów (mediacje i sądy polubowne),
- modernizacja strony internetowej Ministerstwa Sprawiedliwości.

 

 

W ramach tych zadań 2010 roku mają być podjęte następujące działania.

1/ Od 14 stycznia 2010 r. za pośrednictwem mediów rusza ogólnopolska kampania społeczna dotycząca praw osób pokrzywdzonych przestępstwami. W marcu dodatkowo ruszają codzienne audycje radiowe oraz prowadzona będzie dalsza kampania informacyjna. W nakładzie 500 tys. egzemplarzy wydrukowana zostanie broszura informacyjna na temat alternatywnych sposobów rozwiązywania sporów oraz praw osób pokrzywdzonych przestępstwem. Informator wyposażony zostanie w płytę CD z elektroniczną wersją jego treści, pismami procesowymi, które mogą być wykorzystane przez pokrzywdzonego oraz strony, w trakcie postępowania sądowego. Dystrybucja informatora nastąpi do siedzib Sądów Rejonowych i Okręgowych, Prokuratur Rejonowych i Okręgowych, Ośrodków Pomocy Społecznej i Ośrodków Interwencji Kryzysowej, Ośrodków Pomocy dla osób pokrzywdzonych przestępstwem, a także do Komend Powiatowych Policji, Urzędów Miasta lub Gminy.

2/ Kontynuowany będzie proces powstawania w sądach punktów obsługi interesantów. Do końca 2010 roku docelowo uruchomionych zostanie 90 takich punktów. Planowany jest zakup sprzętu komputerowego do kolejnych 30 punktów, remonty pomieszczeń oraz wyposażenie ich w meble przez gospodarstwa pomocnicze działające przy zakładach penitencjarnych. Planuje się również przeszkolenie wszystkich pracowników zgłoszonych przez sądy i wytypowanych do pracy w takich punktach. Szkolenia będą dotyczyły: profesjonalnej obsługi klienta, kontaktów interpersonalnych, komunikacji, asertywności a także radzenia sobie w trudnych stresujących sytuacjach.

3/ W połowie roku 2010 rozpocznie się cykl szkoleń edukacyjnych dla szkół średnich i wyższych mający na celu popularyzację tematyki dotyczącej wymiaru sprawiedliwości. Od początku stycznia Ministerstwo uruchomiło proces rekrutacyjny dla szkół chętnych wziąć udział w takich spotkaniach.

4/ W 2010 roku odbędzie się kolejna dystrybucja, cieszących się dużym zainteresowaniem, broszur informacyjno-edukacyjnych dla dzieci i młodzieży – „Będę świadkiem w sądzie”. Ponad 200 tys. egzemplarzy zostanie wysłanych do Ośrodków Pomocy Społecznej, Ośrodków Interwencji Kryzysowej, Instytucji i Stowarzyszeń dla Osób Pokrzywdzonych, Policji, Sądów i Prokuratur, Komitetów Ochrony Praw Dziecka i Ośrodków Diagnostycznych.

5/ W 2010 roku ukaże się również kolejna publikacja – Prawa i obowiązki obywatela w sądzie i prokuraturze, składająca się z 3 części: Obywatel w postępowaniu karnym, Obywatel w postępowaniu sądowo-administracyjnym, Obywatel w postępowaniu cywilnym. Publikacja w sposób obszerny, ale zarazem przystępny pomoże uzyskać informacje, z którymi obywatel może zetknąć się w sądzie.

6/ W ręce środowiska prawniczego oraz wszystkich zainteresowanych tą tematyką trafi natomiast nowy branżowy kwartalnik „Na wokandzie”, którego zapowiedź w wersji elektronicznej można śledzić już dziś na stronie www.nawokandzie.ms.gov.pl

7/ Ostatnim zadaniem, jakie zostanie zrealizowane w 2010 roku, będzie modernizacja strony Ministerstwa Sprawiedliwości, aby była bardziej przyjazna dla szerokiego grona odbiorców. Wdrożona zostanie wersja obcojęzyczna oraz uruchomiony zostanie newsletter informacyjny. Strona skierowana będzie dla jak najszerszego grona odbiorców, ze uwzględnieniem także osób niepełnosprawnych. Modernizacja opierać się będzie na standardach WAI (Web Accessibility Initiative, pl. Inicjatywa dostępności do sieci) dotyczących dostępności treści internetowych WCAG (Web Content Accessibility Guidelines, pl. Wytyczne dotyczące dostępności treści internetowych)