Na pierwszym spotkaniu z uczniami I LO im. Mikołaja Kopernika Kwiatkowski mówił o systemie prawa w Polsce. Wyjaśniał młodzieży co to są sądy powszechne, a co to jest Sąd Najwyższy. Jakie ma obywatel prawa, a jakie obowiązki. Poinformował uczniów o rodzaju kar. Przestrzegał przed popełnieniem przestępstwa, bo jak twierdził "jeden błąd w życiu młodego człowieka może przekreślić jego marzenia na przyszłość". - Obywatel ma nie tylko obowiązek przestrzegać prawa, ale musi także pamiętać, że z faktem jego naruszenia wiążą się daleko idące konsekwencje. Konflikt z prawem karnym jest nieopłacalny i zawsze pociąga za sobą negatywne skutki dla każdego, kto w ten konflikt wejdzie - mówił dzisiaj minister sprawiedliwości w trakcie lekcji.
W trakcie spotkania z młodzieżą minister rozmawiał z uczniami o tym co najważniejsze, a czego często nie dowiadują się w trakcie "tradycyjnych" lekcji: co to jest wymiar sprawiedliwości i jak działa, dlaczego nie warto wchodzić w konflikt z prawem, jakie mamy prawa i obowiązki.
Uczniowie ogólniaków, w których lekcję przeprowadził minister Krzysztof Kwiatkowski dowiedzieli się od niego także tego, co mogłoby im grozić, gdyby dopuścili się kradzieży, włamania, rozboju, zniszczenia mienia, czy gdyby przyłapano ich na posiadaniu narkotyków. - Konflikt z prawem powoduje często środowiskowe wykluczenie osoby, która dopuściła się przestępstwa. Wpływa na ograniczenie aktywności życiowej, zwłaszcza zawodowej - mówił uczniom minister. - W wielu życiowych przypadkach fakt karalności uniemożliwia bądź to wykonywanie określonego zawodu, prowadzenie własnej działalności, czy też pełnienie określonej funkcji - tłumaczył.
Jeszcze przed rozpoczęciem lekcji, w rozmowie z dziennikarzami, minister przyznał, że ma tremę. Powiedział również, iż liczy, że swoim wykładem zachęci młodych ludzi, by później sami uzupełnili wiedzę o prawie. Kwiatkowski jest przekonany, że takie lekcje są potrzebne, ponieważ "znajomość prawa pomaga, a nie szkodzi". Jak mówił, Polacy na tle innych krajów europejskich "mają wyjątkowo skromną wiedzę o prawie".
Młodzież, słuchając wykładu Kwiatkowskiego, dowiedziała się m.in., że w Polsce jest ponad 300 sądów powszechnych, 45 sądów drugiej instancji a także 11 sądów apelacyjnych. W ub. roku do polskich sądów trafiło w sumie prawie 11,9 mln spraw i ta liczba rośnie z roku na rok. Sprawy te musi rozstrzygnąć ok. 10 tys. sędziów. Minister przyznał, że ich rozstrzygnięcie trwa zbyt długo.
Po spotkaniu z młodzieżą I LO Kwiatkowski pojechał do drugiego łódzkiego liceum - XXXIII. Jak powiedział dziennikarzom, lekcje z podstaw prawa przeprowadzone zostaną również w Warszawie.
Pilotażowe lekcje prawa w roku szkolnym 2010/2011 są organizowane w porozumieniu z Krajową Radą Radców Prawnych. Odbywać się będą od drugiego semestru w wybranych klasach we wszystkich szkołach ponadgimnazjalnych w Łodzi. W sumie w pilotażu ma uczestniczyć ponad 160 klas. Lekcje mają prowadzić radcowie prawni z łódzkiej izby. Na razie lekcje pilotażowe nie będą obowiązkowe, nie będą też oceniane.
Pilotażowy program lekcji z zakresu prawa to cenna inicjatywa - stwierdza organizacja Pracodawcy RP.– Popieramy ten pomysł, jak i każdą inną inicjatywę, która służy propagowaniu wiedzy na temat funkcjonowania systemu prawnego już na etapie szkolnym – mówi ekspert Pracodawców RP, Adam Kwaśnik. Właściwe przeprowadzenie akcji edukacyjnej nie tylko będzie procentował w przyszłości, gdy absolwenci szkół będą zakładali własną działalność gospodarczą, ale również pomoże im sprawnie poruszać się w konstelacji regulacji prawnych, od której nie sposób oderwać się również w życiu codziennym.
Pracodawcy RP zwracają uwagę na to, że ułożenie właściwego programu będzie ogromnym wyzwaniem dla jego twórców - aby szkolenia okazały się efektywne, powinny uwzględniać nie tylko najważniejsze zagadnienia z zakresu organizacji wymiaru sprawiedliwości i jego funkcjonowania, ale również działania najważniejszych instytucji prawa materialnego oraz podstaw poszczególnych procedur. Program nie powinien być jednak przeciążony, aby nie zniechęcić uczniów do zgłębiania wiedzy w skomplikowanej dziedzinie, jaką jest prawo. - Mamy nadzieję, że program pilotażowy zakończy się sukcesem, a następnie zostanie wprowadzony na szeroką skalę w polskich szkołach, tak by kształcić świadomych prawnie obywateli, a przez to podejmujących racjonalne decyzje prawne przedsiębiorców – mówi ekspert Pracodawców RP, Adam Kwaśnik.
Źródło: MS/PAP/Pracodawcy RP