Stowarzyszenie Sędziów Polskich "Iustitia", Ogólnopolskie Stowarzyszenie Referendarzy Sądowych i Ogólnopolskie Stowarzyszenie Asystentów Sędziów zwróciły się wspólnie do marszałka Sejmu RP o pilne podjęcie prac legislacyjnych w celu uproszczenia procedury nadawania orzeczeniom klauzul wykonalności.
- Zwracamy się z apelem o jak najszybsze podjęcie prac legislacyjnych mających na celu uproszczenie procesu windykacji należności na etapie postępowania klauzulowego - piszą autorzy listu podpisanego przez prezesa "Iustitii" Macieja Strączyńskiego oraz przewodniczących zarządów OSRS - Macieja Neussera i OSAS - Andrzeja Sobótkę.  
Ich zdaniem, faktycznym skutkiem wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 22 listopada 2010 roku (sygn. P 28/08), jest konieczność wydawania przez sąd postanowienia wraz z uzasadnieniem w każdym przypadku nadawania klauzuli wykonalności orzeczeniu sądowemu. Większość wydawanych w Polsce orzeczeń wykonalnych w drodze egzekucji to nakazy zapłaty w postępowaniu upominawczym. Biorąc pod uwagę, że prawomocny nakaz zapłaty z założenia obejmuje roszczenia bezsporne, oznacza to, że sąd wydając odrębne postanowienie co do nadania klauzuli wykonalności podejmuje czynności nie wnoszące żadnej wartości dodanej z punktu widzenia stosunków społeczno-gospodarczych oraz o wątpliwym uzasadnieniu jurydycznym. - Doprowadza to do spowolnienia pracy sądów, zwłaszcza w postępowaniach zmierzających do windykacji długu pieniężnego, a to przyczynia się do powiększenia zatorów płatniczych w gospodarce - czytamy w apelu.
- Sejm, Senat i Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej, jako uczestnicy procesu legislacyjnego, niejednokrotnie już wykazali się umiejętnością ekspresowego zmieniania prawa. Mamy nadzieję, że tym razem umiejętność ta wykorzystana zostanie w słusznym celu apelują sędziowie, referendarze i asystenci.
Autorzy listu zwracają sie rónież do ministra sprawiedliwości o uchylenie tych przepisów rozporządzenia z dnia 23 lutego 2007 r. Regulamin urzędowania sądów powszechnych (Dz.U. Nr 38 poz. 249 ze zm.), które naruszają zasadę hierarchii źródeł prawa (art. 92 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej) oraz tych, które zostały wydane z przekroczeniem zakresu upoważnienia przewidzianego w art. 41 ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. Prawo o ustroju sądów powszechnych (Dz.U. Nr 98, poz. 1070 ze zm.) i rozpoczęcia prac nad wprowadzeniem ich do porządku prawnego we właściwym akcie normatywnym.