Krajowa Rada Sądownictwa przypomina, że zgodnie z art. 58 § 2 ustawy z 27 lipca 2001 r. Prawo o ustroju sądów powszechnych zgromadzenie ogólne sędziów (zgromadzenie przedstawicieli), ocenia zgłoszonych kandydatów w drodze głosowania i przekazuje prezesowi właściwego sądu wszystkie zgłoszone kandydatury, ze wskazaniem liczby uzyskanych głosów. Jeżeli na wolne stanowisko sędziowskie zostanie zgłoszona więcej niż jedna kandydatura, rozpatrzenie wszystkich kandydatur odbywa się na tym samym posiedzeniu zgromadzenia (art. 58 § 1 Prawa o ustroju sądów powszechnych). Zgromadzenie ogólne sędziów (zgromadzenie przedstawicieli) ocenia zgłoszone kandydatury po zebraniu wszystkich wymaganych dokumentów. Z uwagi na kolegialny charakter zgromadzenia ogólnego sędziów, ocena kandydatów na stanowiska sędziowskie przedstawienie ich Krajowej Radzie Sądownictwa następuje w formie uchwały. Uchwała jest podejmowana w obecności co najmniej dwóch trzecich liczby członków zgromadzenia (sądy powszechne i sądy wojskowe) lub połowy członków zgromadzenia (wojewódzkie sądy administracyjne). Ponieważ kolegium sądu oraz zgromadzenie ogólne sędziów lub zgromadzenie przedstawicieli nie dokonuje wyboru przedstawionych kandydatów (nie wyłania i nie eliminuje kandydatów), liczba oddanych głosów jest wykładnikiem opinii (oceny) o ocenianym kandydacie. KRS podkreśla w swoim stanowisku, że lista kandydatów na wolne stanowiska sędziowskie powinna być przez prezesa sądu podana z odpowiednim wyprzedzeniem do wiadomości wszystkich członków zgromadzenia wraz z zawiadomieniem o terminie posiedzenia. Przed rozpoczęciem zgromadzenia członkowie zgromadzenia mają prawo wglądu do ocen kwalifikacji zgłoszonych kandydatów. Według Krajowej Rady Sądownictwa kandydaci na stanowiska sędziów mają prawo do zapoznania się z ocenami kwalifikacji oraz opiniami kolegium właściwego sądu, w tym także dotyczącymi pozostałych kandydatów. Mają także prawo przedstawić swoją kandydaturę podczas zgromadzenia ogólnego sędziów oraz zabierać głos w sprawie ich dotyczącej. Członkowie zgromadzenia mają tez prawo zadawania pytań kandydatom i wyrażania opinii o poszczególnych kandydatach. Zgromadzenie ogólne sędziów (zgromadzenie przedstawicieli) nie przedstawia Krajowej Radzie Sądownictwa kandydata, której kwalifikacje nie zostały ocenione, oraz która nie było opiniowana przez kolegium. Podczas głosowania na karcie powinni być umieszczeni wszyscy kandydaci w kolejności alfabetycznej. Głosowanie odbywa się poprzez postawienie na karcie do głosowania, w rubryce dotyczącej kandydata, znaku „x” lub „+” w rubryce „za”, „przeciw” lub „wstrzymuję się”. Zgromadzenie ogólne sędziów może przyjąć, że na karcie do głosowania znajdują się tylko rubryki „za” lub „przeciw. Głos na danego kandydata jest nieważny, jeżeli głosujący przy nazwisku kandydata nie postawi znaku „x” lub znaku „+” w żadnej rubryce dotyczącej kandydata lub postawi go w więcej niż w jednej rubryce przy nazwisku danego kandydata. Głos nie może być uznany za nieważny, jeżeli został oddany na większą liczbę kandydatów niż liczba wolnych stanowisk sędziowskich obwieszczonych w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski”. Prezes sądu, przedstawiając Krajowej Radzie Sądownictwa dokumentację dotyczącą kandydatów, przesyła także odpisy protokołów posiedzenia kolegium sądu oraz zgromadzenia ogólnego sędziów (zgromadzenia przedstawicieli), wraz z protokołami komisji skrutacyjnych. Krajowa Rada Sądownictwa wyraża stanowisko, że kolegia sądów oraz zgromadzenia ogólne sędziów (zgromadzenia przedstawicieli), kierując się powyższymi wskazaniami, powinny uchwalić regulaminy normujące postępowanie w sprawie oceny (opinii) kandydatów i przedstawiania ich Krajowej Radzie Sądownictwa. Miałoby to istotne znaczenie dla ujednolicenia postępowania w tych sprawach w skali całego kraju oraz pomogłoby Krajowej Radzie Sądownictwa w wykonywaniu konstytucyjnych obowiązków związanych z oceną i przedstawianiem Prezydentowi Rzeczypospolitej Polskiej kandydatów na sędziów.